Питання-відповідь

Чи нехристиянин може бути спасенний?

02 Лютого 2015, 12:02 3772
Нєдатловскі

Чи поширюється спасіння на нехристиян? Догматичне ствердження, що «поза Церквою нема спасіння», зазвичай дістає прихильне схвалення католиків, але водночас стає причиною спротиву серед іновірців. Насамперед, однак, воно викликає чимало дражливих питань.

Чи означає це, що мусульмани, юдеї, буддисти, сповідники будь-яких інших релігій приречені на засудження? Як змінилась інтерпретація цього догмату після ІІ Ватиканського Собору? Як його розуміти правильно, будучи християнином? Який внесок у пособорну догматику зробив єзуїт Карл Ранер, який говорив про «кола приналежності до Церкви»?

На ці запитання відповідає о. доктор Кшиштоф Недатловскі, теолог і релігієзнавець. Він — випускник Гданської духовної семінарії, захистив докторат в Люблінському католицькому університеті (етнологія релігій, тема — ритуальні маски Західної Африки). Стипендіат університетів Мюнхена і Льовена. Його захоплення — досліджувати зв’язки між релігією та мистецтвом.

— На Флорентійському Соборі, тобто якихось 500 років тому, — каже о. Кшиштоф, — пробували сказати ще гостріше: «Поза Церквою немає благодаті». Але Отці Собору тоді проголосували негативно щодо цього, за протилежне ствердження. Якби ми, люди, сказали, що поза Церквою Бог не може уділяти благодатей, це би означало, що ми самі обмежуємо Його всемогутність.

Таку пропозицію відкинули, і залишилася проблема тих, хто поза Церквою: чи можуть вони бути спасенні. Догмат цей залишився зобов’язувальним, але від ІІ Ватиканського Собору його трохи інакше інтерпретують. [Серед соборних документів] є декларація про ставлення до інших релігій, про свободу совісті. Кожен у своїй релігії може і повинен прямувати до Бога тим шляхом, який він сам визнає за свій власний, слушний, об’явлений. Але як щодо цього з нашою релігією — чи означає це, що ми можемо пробувати створити якусь «супер-релігію», поєднати всі інші й стати сповідниками якоїсь «універсальної всесвітньої релігії»?

Ні. Якщо ми — католики, то ми маємо вірити, що наша релігія становить повноту Об’явлення. Що це ми маємо найлегший доступ до джерела, яким є віра, в повноті об’явлена Богом.

На ІІ Ватиканському Соборі з’явилася концепція, створена єзуїтом Карлом Ранера, про «кола приналежності до Церкви». Так, поза Церквою спасіння немає; але до Церкви можуть певним чином належати всі. Якби ми вкинули камінчик у воду, то по ній почали б розходитися кола хвильок. І тоді «в самому центрі» були би католики, потім — інші браття-християни, а далі — всі, хто вірять у Єдиного Бога, тобто юдеї, мусульмани; потім, ще далі, — політеїсти й навіть ті, хто не має благодаті віри, але щирим серцем шукає Бога. Також і вони якимось чином «умовно належали б» до Церкви.

Розповідаючи своїм студентам про ці «кола приналежності», я часто використовую криницю як ілюстрацію. Ми знаходимось у пустелі, а в її центрі — криниця, омріяне місце, де можна зачерпнути води. Ми, католики, віримо, що перебуваємо найближче до цієї криниці, і навіть більше: у нас є відро й ланцюг, можемо собі цю воду дістати, цю мудрість джерельну витягнути з самого дна, маємо легкий доступ до істини. Але це не означає, що ми маємо монополію на істину. Ми повинні виконати певну працю, докласти зусиль, аби зачерпнути. Наші брати, християни інших конфесій, за схемою цього образу були би трохи далі від криниці й, може, не мали би ланцюга, а монотеїсти мусили би здолати довший шлях… Навіть ті, хто не вірує в Бога, мали би змогу бути спасенними — просто їхнє зусилля мало би бути ще більшим.

Отже, ми всі маємо шанси дійти до правди, до повноти Об’явлення, — тільки дороги в нас не раз довгі й важкі, більш вимогливі.

За матеріалами: deon.pl  

Інші статті рубрики "Запитання-відповіді":

Чи може католичка бути феміністкою?

Що мав на увазі Папа, говорячи, що кожен має слідувати своїм уявленням про добро і зло?

Як католик повинен ставитись до мавзолею Леніна?

Що означає «І з духом твоїм» у відповідь на слова священика «Господь з вами»?

Як гнів Божий поєднується з Його милосердям?

Чи може католик причащатися в православному храмі і навпаки?

Як ставитися до «прискорених шлюбів», які практикуються у Лас-Вегасі?

Що спільного у католиків і православних?

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity