Погляд

Смерть Ісуса: «теорія і практика» побожності

30 Березня 2018, 14:48 8367
розпяття

Уявлення розмолених християн на тему страждань і смерті Ісуса сформувалися не тільки під впливом євангельських свідчень, але також і завдяки мистецтву та літургійній традиції у найширшому розумінні: пісням, містеріям, молебням.

Сьогодні з’являється щоразу більше усталень, наближених до реальності. Ми знаємо набагато більше. Однак щороку тисячі католиків співають побожних пісень, які надають фантастичні «факти» про останні хвилини Ісуса. Наприклад, у давній пасійній пісні «Добраніч, Голово свята» (XVIII ст.) уже в першій строфі говориться, що голова Ісуса «ранена терням до самого мозку», що неможливе з погляду сучасної неврології. Колючки тернової корони не могли пробити черепа. Якби так сталося, Ісус був би непритомний.

Нинішня творчість зовсім не набагато краща з цього погляду. Популярні серед молоді пісеньки про те, як «Ісус до мене усміхається з хреста», становлять очевидне перебільшення.

Варто спробувати відділити факти, пов’язані з трьома останніми днями життя Ісуса на землі, від незліченних міфів і побожних переказів, що наросли на цій темі. Коли після Останньої Вечері Христос пішов до Оливного саду і там допізна перебував на молитві, Він — як каже Євангеліє — був укритий кривавим потом. Це якнайбільш можливе, медицина такі випадки описує. Під впливом сильного стресу кров’яні тільця потрапляють у піт внаслідок сильного розширення капілярів. Можна сміливо сказати, що у Гетсиманії Ісус був у дуже тяжкому психічному стані, а фізично з ним усе було нормально. Ситуація змінилася, коли вислані первосвящениками люди арештували Його. Хоча Юда просив їх поводитися з Ним обережно, однак Учителеві, якого ніч протримали у тяжкий умовах і незручній позиції, напевно хотілося пити.

Перш ніж Він потрапив до Пилата, Його раніше водили до різних людей, і під час цих ходінь ставилися до Нього брутально: один із солдатів навіть сильно вдарив Його в обличчя. Попри це, перед судом римського намісника змучений Ісус проявив цілковиту притомність і розумність. Бичування і коронування терном змінило все. Ремені бичів, які закінчувалися вплетеними кістками або гачками, глибоко розтинали шкіру і впивалися в тіло, вириваючи з нього шматочки; сильно лилася кров. Біль був неможливий до описання, тричі удари потрапили на сильно іннервовану міжреберну ділянку. В такому стані Ісус просто не мав би сили дійти на Голготу, Він ледве тримався на ногах.

Крім того, назовні розгорявся день і температура ставала незносною навіть для здорових людей, а що вже для тяжко побитого зневодненого в’язня. Під тягарем 50‑кілограмової балки Ісус падав багато разів, додаючи цим страждань зраненому тілу. Швидше за все, Він зламав ніс і осліп на одне око — солдати били Його тростиною по голові. Це може говорити про те, що зустріч із Матір’ю, Веронікою та жінками виглядала зовсім інакше: Він був занадто змучений, аби з кимось розмовляти. Безумовно, Він потребував допомоги Симона з Киринеї, бо сам би ту балку на гору не доніс. Правдоподібним виглядає також і те, що останні метри Його вже просто тягнули по землі, а здирання одягу наново відкрило ледь присохлі рани.

Треба пам’ятати, що Ісус на хресті був повністю голий. Жертв розп’яття прибивали до балки довгими товстими цвяхами, які пробивали зап’ястя і калічили нерви рук. Це викликало пронизливий біль у руках і плечах аж по хребет. Ноги жертвам згинали у колінах, а стопи, прибиті одним цвяхом, відхиляли ноги вбік. Жорстоке покарання могло тривати навіть три дні — доки жертва помирала. Через звисання тіла грудна клітина перебувала у позиції видиху, і тому, аби зачерпнути повітря в легені, розіп’ятий мусив спертися на пробиті ноги. Кожен подих був пов’язаний із шаленим болем у руках і ногах. Приречений дихав щоразу рідше й менш глибоко. Поки жертва повільно помирала від задухи, в організмі набиралося щоразу більше двоокису вуглецю, розвивався ацидоз. Внаслідок цього боліти починали навіть не пошкоджені м’язи, все тіло. Коли людина на хресті вже була мертва, їй пробивали списом серце. Спершу з рани витікала водяниста рідина, що набиралася в плеврі, потім кров.

Конання Ісуса могло тривати кілька годин. Сказати бодай щось у такому стані означало неймовірне страждання, незносний біль, а Христос — ніби всупереч усьому — говорив. Йосиф Флавій, юдейський історик, описав смерть на хресті як «найжорстокішу зі смертей», і ствердив, що самогубство вже краще, ніж доля істоти, засудженої на хрест.

Для мене як для людини, яка супроводжує вмираючих, найважливішим питанням є свідомість і сприйняття Ісуса. Стрес і біль мусили обмежити Його контакт із дійсністю. Самотність і страх посилювали страждання, однак не порушили місії спасіння — Ісус до кінця зберігав притомність. Він простив розбійника і потурбувався про Матір. Роблячи це, він у медичному розумінні переступив межі людського.

о. Ян Качковскі, deon.pl 
Фото: JSC

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity z-lib books