Біблійні роздуми

Вигнання німого духа: IV неділя Великого Посту

10 Квітня 2016, 11:45 3127
вигнання німого духа

Четверта неділя Великого посту  (УГКЦ).

І відказав Йому один з народу: «Учителю, привів я до Тебе сина мого, що має німого духа, і де тільки його вхопить, кидає його об землю так, що піниться, скрегоче зубами, дерев’яніє. Просив я учнів Твоїх, щоб його вигнали, та не змогли». Він же у відповідь каже їм: «О роде невірний! Доки я буду з вами? Доки вас терпітиму? Приведіть-но його до Мене». І привели його до Нього. Скоро дух угледів його, притьмом того затряс, і повалившись той на землю, запінившися, почав качатися. Спитав же його батька: «Скільки часу, як це йому сталося?» — «З дитинства», — відповів той. «І часто він кидає його у вогонь і в воду, щоб його погубити. Та якщо можеш, поможи нам, змилосердившись над ним». Ісус же каже йому: «Щодо того — якщо можеш — то все можливо тому, хто вірує». І вмить батько хлопчини викрикнув крізь сльози: «Вірю, поможи моєму невірству!» Ісус же, бачивши, що збігається народ, погрозив нечистому духові, кажучи: «Німий та глухий душе! Наказую тобі: Вийди з нього й не входь більше в нього». І, закричавши та сильно його стрясши, вийшов з нього. І наче змертвів той, тож многі казали: «Вмер він». Але Ісус, узявши його за руку, підвів його, і той устав. Коли ж увійшов у дім, то учні Його питали Його насамоті: «Чому ми не могли його вигнати?» Він відповів їм: «Цей рід нічим не можна вигнати, тільки молитвою та постом». Вийшовши звідти, проходили крізь Галилею, і Він не хотів, щоб будь-хто знав. Навчав бо своїх учнів і казав їм: «Син Чоловічий буде виданий у руки людям, і вб’ють Його, і, вбитий, по трьох днях, воскресне».

Кілька місць у цьому уривку інколи викликають нерозуміння читачів, і тому, перш ніж сказати про головне значення цієї розповіді, дозволю собі коротко їх прояснити.

Слова батька про те, що німий дух, як тільки вхопить його сина, «кидає його об землю так, що піниться, скрегоче зубами, дерев’яніє» (в. 18) часто пояснювали так, що опис хвороби хлопця виглядає більше подібним до епілепсії, ніж до одержимості демоном, особливо беручи до уваги той факт, що такий стан триває з дитинства (в. 21). Чи цей вірш справді ілюструє незнання медичного діагнозу? Очевидно, що в давнину не розуміли причин епілепсії, й без сумніву багато хто такі симптоми пояснював одержимістю. Однак немає причин думати, що епілепсія та одержимість демонами не могли збігатися в часі, або що одержимість демоном не могла виявлятися симптомами, подібними до епілептичних. Той факт, що хлопець відразу затрясся, щойно побачив Ісуса (в. 20), вказує саме на одержимість.

Вислів Ісуса «все можливо тому, хто вірує» (в. 23), останніми роками дуже часто розуміють неправильно, оскільки дехто вірить, що він проголошує т. зв. Євангеліє успіху / процвітання (prosperity gospel, знане також як positive confession), чи, як його іронічно називають, «name-it-and-claim-it gospel». Важливо, однак, розуміти, що контекст уривку не говорить про здобуття майна. Основною темою, натомість, є питання віри, яка уможливлює звільнення та спасіння.

У деяких читачів через слова Ісуса «німий та глухий душе» (в. 25) часом складається враження, що Ісус описує демона як глухого та німого. Однак текст виразно каже, що демон чув наказ Ісуса вийти з хлопця й сильно закричав, залишаючи його. Таким чином демон сам не був глухий та німий, але викликав глухоту та німоту в хлопця, а Ісус звертається до демона в такий спосіб з огляду на те страждання, якого він завдавав хлопцеві.   

«Цей рід нічим не можна вигнати, тільки молитвою [та постом]» (9, 29): чи Ісус має на увазі, що є різні види демонів і деяких з‑поміж них важче вигнати, ніж інших? Ісус може, й водночас не може, саме це мати на увазі. Можливо, однак, що радше ніж існують різні види демонів, деякі є просто сильнішими від інших, і тому їх важче екзорцизмувати (заклинати й виганяти).

 [та постом] (9, 29) Брюс Метцґер відзначає, що в ранній Церкві був досить сильний наголос на пості, й слова «та постом» [kai nēsteia] є т. зв. глосою (заміткою на полях тексту Євангелія), яка знаходимо в більшості варіантів тексту, й відтак вона стала присутня в деяких сучасних перекладах. Декотрі варіанти рукописів, однак, не мали цієї вставки (Александрійський та Західний варіанти тексту — Alexandrian and the Western types of text). Подібний додаток було зроблено також у 1 Кор 7, 15. Сучасні критичні видання Нового Завіту грецькою мовою (Nestle-Aland 28, The Greek New Testament: SBL Edition), не подають у тексті згадки про піст, однак згадують про неї в критичному апараті (місце, де згадано варіанти різночитань, вставок та опущень у наявних на сьогодні рукописах).

Що хотів підкреслити євангеліст Марко, розповідаючи нам про цей випадок із життя Ісуса? На мою думку, можна зупинитися принаймні на трьох важливих моментах.

По перше, як можна побачити зі слів у Мк 9, 19, фундаментальною проблемою людей, які зустрічалися з Ісусом (опонентів Ісуса, духовно поневолених / пригноблених та навіть учнів) була їхня віра, або слабка, або й цілком невіра (пор. Мк 6, 6; 9, 23). У гірких словах Ісуса (О роде невірний! Доки Я буду з вами? Доки вас терпітиму?) відлунюють проповіді старозавітних пророків (пор. Втор 32, 5,20; Іс 6, 11; Єр 5, 21‑22)

Другий важливий момент. У віршах 22б-24 бачимо, що батько просто шукає допомоги завдяки чудесній силі Ісуса: «Якщо можеш, поможи нам». Ісус поправляє слова батька, закликаючи його довіритися Богові, й той негайно ісповідує, що увірував, але водночас визнає свою духовну слабкість і закликає Ісуса створити в ньому серце, яке зможе вірити більш твердо та рішуче: «Вірю, поможи моєму невірству!»

І третє. У віршах 28-29 вирізняється запитання учнів: «Чому ми не могли його вигнати?» Окрім браку розуміння (8, 17-18.21; 9, 5), учням бракує також здатності сповнити місію, покладену на них Ісусом (6, 7.13; 9, 18). Їхня невдача (навіть провал) є нагодою для Ісуса, щоб заохотити їх до більшої молитви (пор. 4, 10; 7, 17; 10, 10), маючи на увазі той факт, що більше часу та зусиль у молитві (а відтак і тісніше товариство з Богом) провадять до зростання у вірі (довіри до Нього).

У багатьох обставинах життя наша віра часто виявляється не менш слабкою. Хоч як дивно, але нерідко це трапляється з тими, хто вважає, ніби входить у «тісніше коло учнів». Тема учнівства відіграє дуже велику роль у Євангелії від Марка. Слова батька «привів я до Тебе сина мого» вказують на те, що батько думав знайти Ісуса там, де були Його учні. Так само і в наш час, приходячи зі своїми потребами до учнів Ісуса, люди зазвичай сподіваються на таку зустріч…

Відтак для того, щоб насправді бути учнями, через яких інші зможуть зустріти Господа, сам Ісус словами сьогоднішнього Євангелія запрошує нас до молитви (що насамперед є діалогом, і тому також важливо слухати Ісуса через Святе Писання) та проведення часу разом зі Ним, аби краще Його пізнати й відтак бути спроможними не тільки на більшу довіру до Нього, але й на більш ефективне свідчення. Покаянний канон св. Андрія Критського, який будемо молитися в середу п’ятого тижня Великого Посту, є однією з таких прекрасних нагод для більшої молитви, глибших роздумів і тіснішої єдності з Господом…

Слово Боже  

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity