Інтерв’ю

«Добридень, це Папа Франциск!» Розмова з о.Антоніо Спадаро

26 Липня 2016, 14:23 1691
Антоніо Спадаро

Франциск не знається не технологіях, сам себе називає «технологічним динозавром». Попри це, він пречудово розуміє логіку інтернету і соцмереж.

Зі священиком-єзуїтом Антоніо Спадаро про Папу Франциска розмовляє Конрад Савіцкі.

— Як так сталося, що Ви стали близьким співпрацівником Папи Франциска?

— Це може видаватися дивним, але правда така, що він до мене просто подзвонив. Причому на мій мобільний! Ох і здивований я був. Не знав, що сказати й як до нього звертатися.

— Просто подзвонив і сказав: добридень, це Папа Франциск?

— Точнісінько так. Це було досить смішно, бо я того дня мав виголосити вступну лекцію в семінарії о 19.00, а телефон подзвонив о 18.55. Причому з якогось невідомого номеру. Отож я ще хвилину вагався, чи взагалі брати слухавку, бо ж поспішав. Зрештою вирішив узяти і збирався попросити того, хто дзвонить, щоб перетелефонував мені пізніше. Саме тоді я й почув: «Добридень, це Папа Франциск».

— І як Ви відповіли?

— Після моменту здивування у стилі «О Боже!» відповів, певно, трохи з недовірою. «Ваша Святість?» Потім запитав, як же я маю до нього звертатися. А він відказав: «Та не переймайся ти цим!» І ми стали розмовляти вільно. Під час тієї розмови я попросив його про аудієнцію, але офіційно, як для головного редактора «La Civiltà Cattolica». Що насправді не є нічим надзвичайним, бо з огляду на міцний зв’язок нашого часопису з Ватиканом зустрічі головного редактора з новим папою вже стали традиційними. Франциск погодився на цю аудієнцію. Вона відбулася кількома тижнями пізніше, й тоді я попросив його про згоду дати мені інтерв’ю. На це він також погодився. У підсумку ми провели разом три довгі пообідні пори. То була наша перша тривала й серйозна розмова. І так усе почалося.

— А тепер як часто ви зустрічаєтеся?

— Нерегулярно. Радше час від часу. Не треба сприймати мене як когось виняткового. Папа зустрічається насправді з багатьма людьми з усього світу. Завдяки цьому він прекрасно поінформований. Зазвичай я супроводжую Франциска в його подорожах, був також за його призначенням учасником двох Синодів, присвячених сім’ї.

— Я так розумію, що Ви все одно ближчі до Папи, ніж більшість людей на світі. Тому Ви, може, знаєте відповідь на таке питання. Чи є у Папи особистий мобільний телефон?

— Ні. Він не має комп’ютера ані телефона. У Домі св. Марти користується звичайним стаціонарним телефоном, або інколи телефоном особистого секретаря.

— Я запитую про це тому, що Франциск очевидним чином не сторониться фотографій, роблених телефонами, так званих селфі.

— Це правда, але це не випливає з особистого знайомства зі смартфоном. Я навіть був присутній при ситуації, в якій хтось уперше попросив його про таке спільне фото і лаштувався до знімка. Франциск виглядав раптово розгубленим. На його обличчі з’явилася міна, що немовби промовляла: «Що ти робиш? Я не розумію, про що йдеться». Але за мить він зорієнтувався, його обличчя розпогодилося і він дозволив знімати. Відтоді він досить охоче погоджується на селфі з молоддю.

— А, власне кажучи, чому? Тільки тому, щоб молодим було прикольно?

— Ні. Причина глибша. Якщо робиш звичайний знімок, то фотографований об’єкт повністю відділений від фотографа. Натомість у випадку селфі фотограф стає одночасно об’єктом знімка, ви з ним опиняєтеся разом, по один бік, а згадане розмежування зникає. Отож це не має нічого спільного з модою. Випливає радше з його глибокої душпастирської чутливості. Франциск не знається на технологіях, сам себе назвав «технологічним динозавром». Але він прекрасно розуміє логіку інтернету й соцмереж.

— Будь ласка, отче, скажіть, чому Папа, говорячи до молодих, часто згадує людей старшого віку?

— Це випливає з його бачення Церкви, а воно глобальне. Зазвичай він не любить ділити людей по категоріях. Молоді потребують надії на майбутнє, натомість старші потребують опіки і бувають відпихувані на край. Аби суспільство було здорове, доконечним є утримування старших осіб у центрі зацікавленості решти. Тому що суспільство потребує зарівно як енергії молодих, так і мудрості старих. Франциск бачить майбутнє і минуле разом. Тому він природним чином говорить молодим про старих. Не намагається будувати окремої ідеології, присвяченої виключно молоді. Говорить до них завжди у контексті цілого суспільства, оскільки саме так виглядає їхнє життя — в контексті всього суспільства, з людьми старшого віку обік них.

— Молоді люди, які зусібіч з’їжджаються до Кракова, аби зустрітися з Папою, часто перебувають у процесі пошуків себе. Як на Вашу думку, вони отримають від Франциска якісь вказівки у цій сфері?

— Франциск не говорив і радше не говоритиме про автентичність як про щось, що відрізняє нас від інших. Зовсім навпаки. Для нього автентичність це щось, що будується на підставі стосунків з іншими. Щось, що підкреслює процес участі. Тому автентичність береться, наприклад, із почуття членства у сім’ї, суспільстві, народі чи релігії. Папа не зосереджується на відмінностях, він радше шукає мостів, спільних елементів. Поза тим, на релігійному рівні він використовує знаки, які можуть зміцнити цю автентичність.

— Які, наприклад?

— Обмивання ніг під час літургії Великого Четверга. Він вибирає для цього обряду особливі місця: ув’язнення, осередок для біженців тощо. Обмиває там ноги дуже різним людям: жінкам і чоловікам, засудженим, мусульманам. Варто поглянути на це як на знак, який посилається на фактичну автентичність Європи. Для Франциска християнські корені Європи це не якісь абстрактні цінності, які потрібно захищати від ворогів. Цими коренями є саме те, що зробив Ісус: служив і обмив ноги. Ось це і є істинне коріння Європи.

— Це таке бачення європейського християнства, яке для нас безсумнівно буде викликом. Так само як Францисків відхід від заяложених схем, у яких Церква завжди мала ясну відповідь на дослівно кожне питання. Чи Папа не боїться, що — як це формулюють багато хто — він запроваджує забагато замішання?

— На мою думку, для нього важливішими від відповідей є самі запитання. Природні відповіді важливі, але для Франциска доброю відповіддю є не якась думка, ідея чи наука. Нею є сам Ісус як особа і творення стосунків із Ним. Для Папи набагато важливіше провадити людей до цього зв’язку, ніж уділяти відповіді на кожне запитання. Крім того, він дуже добре знає, що відповідь, яка виглядає правильною для одного, зовсім не мусить бути ідеальною для когось іншого.

— Дехто назвав би це релятивізмом.

— І це величезна помилка! Зрештою, сам Франциск це також пояснює. В одному з листів, що був наданий для публікації, він писав про те, що існує щось таке як добрий релятивізм. У тому сенсі, що Бог підтримує зв’язок (relatio) безпосередньо з тобою, а кожний із цих зв’язків — інакший! Те, що тобі здається величезним кроком уперед, для когось іншого може виглядати кроком повністю звичайним. Інакше кажучи, відповіддю — причому найважливішою — є Євангеліє, яке не змінюється. Натомість відповіді на окремі проблеми можуть бути різні.

— Чи Ви сподіваєтеся чогось особливого після Світового дня молоді у Польщі?

— СДМ відбувається в Європі, а Європа нині перебуває у специфічній ситуації. Ми маємо серйозні напруження, маємо і кризу цінностей. Натомість Польща на цьому тлі виглядає серцем Європи. З великою історією, горда, вона мусила багато вистраждати і боротися за свободу. В цьому є щось захопливе, коли порівняємо таку Польщу з рештою континенту. Окрім того, специфіки, смаку кожного Всесвітнього дня молоді завжди надають молоді учасники та їхні стосунки з Папою. Отже, будьмо голові до несподіванок!

Отець Антоніо Спадаро, єзуїт, доктор теології, фахівець у галузі ЗМІ. Журналіст, головний редактор часопису «La Civiltà Cattolica».

За матеріалами: Aleteia  

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

Папа Франциск

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity