Роздуми

Справжній піст — у «здавленні в собі лихих пожадань»

14 Березня 2018, 18:01 849 о. Йосафат Бойко, ВС

«Справжній піст – це здавлення у собі лихих пожадань, обмови, брехні, кривоприсяги».

Ми роздумуємо над словами св. Василія Великого про справжній піст.

Святий, серед багатьох різних повчань, гарно дав визначення істинного посту, який полягає у «віддаленні від себе зла, у здержливості язика, у стриманості себе від гніву та у здавленні в собі лихих пожадань, обмови, брехні, кривоприсяги». Ми, християни, стараємося провести цей час Чотиридесятниці з користю для наших душ і так, як цього навчає свята Церква. Бо, як каже сам Господь, «яка користь людині здобути світ увесь, а занапастити свою душу? Що бо людина може дати взамін за власну душу?» (Мк 8,36-37). Тому і піст прагнемо пережити з користю для наших душ, стараючись єднатися з Богом та здавлювати в собі всяке зло, творячи добро, як цього навчає апостол Павло: «Не дозволь, щоб зло тебе перемогло, але перемагай зло добром» (Рим 12,21).

 

Нещасливі люди, за Павлом

У щоденному житті ми стикаємося з тим, із чим свого часу не зміг змиритися апостол Павло. Читаючи його рядки, розуміємо: так само, як людині його часу, нам теж дуже непросто жити по-християнськи і бути праведними. Це вимагає від людини великих зусиль (і то щоденних), і, звісно, Божої допомоги. Апостол каже про себе, а в його словах багато хто впізнає себе: «Адже знаємо, що закон духовний, а я тілесний, проданий під гріх. Бо, що роблю, не розумію: я бо чиню не те, що хочу, але що ненавиджу, те роблю… Бо не роблю добра, що його хочу, але чиню зло, якого не хочу. Коли ж я роблю те, чого не хочу, то тоді вже не я його виконую, але гріх, що живе в мені. Отож знаходжу (такий) закон, що, коли я хочу робити добро, зло мені накидається; мені бо милий, за внутрішньою людиною, закон Божий, але я бачу інший закон у моїх членах, який воює проти закону мого ума і підневолює мене законові гріха, що в моїх членах. Нещаслива я людина!» (Рим 7, 14-15. 19-24).

Цей безлад у людині, коли вона одне розуміє, а друге вибирає — має свій початок у первородному гріху, коли наші прародичі вирішили, що щасливе життя можуть осягнути без Бога. Диявол вклав у їхнє серце зло, тобто бажання жити без Бога, а людина, маючи свобідну волю, вирішила попробувати. Її вибір був остаточним: гріх стався — і той гріх безладу й непорядку передається з покоління в покоління. І, хоч у хрещенні ми отримуємо прощення первородного гріха, проте наслідки — ота схильність до зла — у нас залишається, нас мордує, нам надокучає і робить нас «нещасливими», за Павлом.

 

Спокій, за Томою Кемпійським

Що ж робити? Як чинити, щоб оте щастя, яким насолоджувалися на початку наші прародичі Адам і Єва, відновити? Поки живемо на землі — триватиме боротьба. Це постійна внутрішня боротьба проти зла; але вона не може бути пасивною, бо необхідно добром боротися проти зла. Тома Кемпійський так навчає у своїй книзі «Наслідування Христа» (20) про пожадання: «Чуттєве пожадання тягне тебе, щоб вийти; але коли та година промине — що приносиш ти додому, окрім тягаря на совісті та схвильованого серця?». В іншому місці (6) говорить про шкоду від неприборканих пристрастей: «Гордий і захланний ніколи не має спокою; вбогий і покірливий в дусі заживає глибокого миру. Людина, яка ще не завмерла для себе геть чисто, хутко попадає у спокусу і навіть у дрібничках і марницях дається перемогти. Нерозумний і такий, що певною мірою ще тілесний та схильний до чуттєвості, нелегко зможе остаточно відірватися від земних побажань. І тому він нераз сумно почувається, коли від них відвертається, та й будь-чого сердиться, коли йому не вдається. А коли досягне того, чого бажає, — зараз непокоїть його недобра совість, тому що дав волю своїй пристрасті, а вона ніяк не веде до того спокою, якого він шукав. Так-то правдивий спокій добувається тим, що ведеться боротьбу з пристрастями, а не з тим, що їм догоджується. Тому нема спокою в серці чуттєвого чоловіка, ані в того, хто віддався світовим справам, а тільки в душі того, хто ревний і духовний».

 

Язик і обмова

Окрім здавлення в собі лихих пожадань, християнин покликаний уникати всякої обмови, брехні та кривоприсяги. Можна сказати, що боротьба з собою дуже різнобічна: боротися зі своїми пожаданнями, з одного боку, і боротися зі своїм язиком, щоб не обмовити ближнього, не сказати неправди і не кривоприсягати, з іншого. Апостол Яків (4,11-12) застерігає: «Не обмовляйте, брати, один одного. Хто обмовляє або судить брата свого, той обмовляє закон і закон судить. Коли ж ти закон судиш, то ти не виконавець, а суддя закону. Один лише законодавець і суддя, який може спасти й погубити. Ти ж хто такий, що судиш ближнього?» Обмовляємо ми наших ближніх кожного разу, коли говоримо про їхні погані вчинки, коли ми їх перебільшуємо чи придумуємо, коли ми даємо оцінку наміру людини. Відомий католицький святий Франциск Сальський (1567-1622), казав про себе: «О, як би я хотів, щоб на моїх устах були ще попришивані ґудзики з петельками! Тоді я мусив би їх щоразу при бесіді розстібувати, і таким чином мав би більше часу, щоби, перш ніж говорити, подумати й замислитись».

 

Не засмучуйте Святого Духа

А підсумком для нас можуть послужити слова апостола Павла – для нас, які ходимо до храму, служимо при храмі, називаємося християнами і хочемо з користю прожити час посту: «Жодне погане слово нехай не виходить з уст ваших, а лише гарне, що може в потребі повчити, і щоб це вийшло на користь тим, які чують його. І не засмучуйте Святого Духа Божого, що ним ви назнаменовані на день відкуплення. Усяка досада, гнів, лють, крик та хула мусять бути викорінені з-посеред вас разом з усією злобою. Будьте, натомість, добрі один до одного та милосердні, прощайте один одному, як Бог у Христі вам простив»» (Еф 4, 29-32).

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: