Питання-відповідь

Чому Бог не зупиняє зло і допускає страждання?

11 Березня 2018, 14:18 5871

Питання: Чому Бог не зупиняє зло і допускає страждання? Чому не перешкоджає лиходіям? Відповіді може бути дві: або Він хоче це зробити, але не може, або може, але не хоче. У першому випадку Він не всемогутній, у другому — немилосердний.

 

Відповідь: У Новому Завіті поняття милосердя та всемогутності Бога йдуть пліч-о-пліч: милосердя — це прояв всемогутності. Можна сказати, що Ісус показує свою всемогутність у кожному вчинку, навіть тоді, коли Він проявляє милосердя або коли Він пасивний навіть перед замахом на Його життя.

В одній з недільних літургійних молитов ми так закликаємо Бога: «О Боже, Ти являєш свою всемогутність насамперед у милосерді і прощенні …»

Святий Тома Аквінський писав, що відпущення гріхів — це діяння, що перевершує саме створення світу: адже створення відноситься до тлінних благ, а прощення — до нетлінних, вічних благ: святості і слави Раю.

І саме в момент найбільшої слабкості Христос гарантує свою всемогутність: «Я ж, коли від землі буду піднесений, усіх притягну до себе» (Йн 12,32).

Що стосується допущення зла, святий Августин говорив: «Будучи цілком благим, Він не допустив би в жодній формі, щоб у Його діяннях було присутнє зло, якби не був таким всемогутнім і благим, щоб добувати добро навіть зі зла».

Бог всемогутній, оскільки Він створив небо і землю. І те, що Він створив також істот, наділених свободою, не применшує Його всемогутності, а навпаки, звеличує Його. Бог міг би втрутитися в будь-яку реальність, але Він поважає людську свободу. Це не означає обмеження Його всемогутності, а спонукає нас поклонятися Його таємниці, Його задумам, для нас незбагненним. Та ми віруємо, що весь цей задум спрямований до того, щоб явити Його славу і Його любов.

Ось що говорить Катехизм Католицької Церкви з приводу всемогутності Бога: «З усіх Божественних властивостей в Символі віри названо лише всемогутність: сповідувати її вельми важливо для нашого життя. Ми віримо, що вона носить вселенський характер, тому що всім управляє і все може Бог, Який все створив; що вона сповнена любові, так як Бог є наш Отець, що вона сокровенна, так як однією тільки вірою можна побачити її, коли вона «сповнюється в немочі» (2 Кор 12, 9)» (268).

«Святе Письмо багаторазово сповідує вселенську могутність Божу. Бога називають «сильний Бог Якова» (Бут 49, 24), «сильний Ізраїлів» (Іс 1, 24), «Господь, міцний і сильний, Господь, що потужний в бою», «Господь сил» (Пс 24, 8-10 ). Якщо Господь всемогутній «на небесах і на землі» (Пс 135,6), то тому, що Він їх створив. Отже, для Нього немає нічого неможливого, і Він розпоряджається своїм сотворінням так, як Йому завгодно; Він Господь Всесвіту, порядок якого Він встановив, і цей порядок Йому повністю кориться і підпорядковується; історія в Його владі: Він править серцями, як захоче: «Бо велика сила завжди властива Тобі, і хто протистоїть силі рамена Твого?» (Мудр 11, 21 [22]). (269)

«Бог є Батько Всемогутній. Його батьківство і Його сила осявають один одного. Дійсно, Він являє свою батьківську всемогутність тим, як піклується про наші потреби; усиновленням, яке Він нам дає («І буду вам Отцем, і ви будете моїми синами і дочками, каже Господь Вседержитель» (2 Кор 6,18); нарешті, своїм нескінченним милосердям, бо Він у найвищій мірі показує свою могутність, вільно прощаючи гріхи» (270).

У цих параграфах Катехизму підкреслюється, що всемогутність Бога сповнена любові та милосердя, таємнича й універсальна.

У наступних параграфах пояснюється, чому ця всемогутність таємнича: ідеться про таємницю удаваного безсилля Бога.

«Віра в Бога Отця Всемогутнього може бути піддана випробуванню злом і стражданням. Іноді може здатися, що Бог відсутній і нездатний перешкодити злу. Але Бог Отець таємничим чином відкрив свою Всемогутність в добровільному приниженні і Воскресінні Сина, якими переміг зло. Так, Христос розп’ятий є «Божа сила і Божа премудрість. Тому що немудре Боже — воно від людей мудріше, а Боже немічне сильніше від людей»(1Кор 1, 24-25). У Воскресінні і прославлянні Христа Бог розкрив «державну силу» свою і показав, «яка безмірна велич Його сили в нас, віруючих» (Еф 1,19).

Лише віра може піти таємничими шляхами Всемогутності Бога. Ця віра хвалиться своїми немочами, щоб привернути до себе силу Христову. Найвищий зразок цієї віри — Діва Марія, яка увірувала, що «у Бога не залишиться безсилим жодне слово» (Лк 1,37), і зуміла величати Господа: «… створив мені велич Сильний; і святе ім’я Його» (Лк 1,49).

«Ніщо, отже, не в змозі зміцнити нашу віру і надію більш, ніж глибоко відображена в наших душах впевненість, що для Бога немає нічого неможливого. Бо все, у що [Символ віри] пропонує нам вірувати, найвеличніше, найнезбагненніше, а також і найзвеличеніше над звичайними законами природи, тільки лиш розум наш сприйме поняття Божої всемогутності, то і це все прийме легко і без найменшого коливання» (272-274).

Переклад: Католицький оглядач за матеріалами Радио Ватикана

 

 

 


 

Інші «складні питання»:

Чому Бог не зупиняє зло і допускає страждання?
Де проходить межа між правом на оборону та превентивною війною?
Чи буде дійсною Сповідь, якщо почуття каяття «охололо»?
Чи припустимий аборт у випадку аненцефалії?
Чи можна християнинові дотримуватися кашрут?
Чому Церква скасувала заборону відспівувати самогубців?
Чи потрібно прощати тих, хто не просить прощення?
Як перемогти страх «поганої Сповіді»?
Як відрізнити одкровення Бога від диявольських навіювань?
Чи можуть помисли бути таким же гріхом, як і дії?
Навіщо сповідатися з гріхів священикові?
Багатство і розкіш Церкви
В яких джерелах йдеться про мучеництво апостола Петра в Римі?
Від кого походять люди?
Вона – католичка, він – розлучений православний. Чи можливий шлюб?
Два питання від мусульманина
Звідки взялася дружина у сина Адама і Єви?
Католицизм і англіканство
Про реінкарнацію
Протестанти і апостольське спадкоємство
Хто встановлює день нашої смерті?
Чи може диявол вселитися одночасно в кількох людей?
Чи можна контактувати з померлими родичами?
Чи можна молитися за тварин?
Чи можна причащатися без попередньої Сповіді?
Чи можна спати у хлопця?
Чи можна сповідатися у різних священиків?
Чи нормально для християнина боятися смерті?
Чи правда, що Адам прожив 930 років?
Чи правда, що євреї досі очікують прихід Месії?
Чи суперечить християнству психоаналіз Фройда?
Чому важко потрапити відразу в Рай?
Чому Церква за аборт відлучає, а за вбивство – ні?
Що значить – хула на Святого Духа не проститься?
Що означає відлучення від Церкви?
Що сказати людині, яка думає про самогубство?
Як Бог може бути єдиним і в той же час Трійцею?
Як прийняти Таїнство Хрещення у дорослому віці?
Яка різниця між святими і блаженними, між Отцями Церкви і Вчителями Церкви?
Які обов’язки накладає Таїнство Шлюбу, і чи може їх невиконання стати виправданням для розлучення?
Якщо Бог знає все, то навіщо Він створює людей, які підуть в пекло?

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: