Ватикан

Енцикліці про моральне вчення Церкви — 25 років. Чи зараз щось змінилося?

07 Серпня 2018, 10:46 271

«Veritatis splendor» (Сяйво істини) — енцикліка під такою назвою, присвячена моральному вченню Церкви, побачила світ 25 років тому.

В центрі роздумів святого Йоана Павла ІІ — панівний релятивізм. Сьогодні думками про цей документ ділиться архиєпископ Ріно Фізікелла, повідомляє Vatican News.

В урочистість Преображення Господнього, 6 серпня 1993 року, була оприлюднена енцикліка святого Йоана Павла ІІ «Veritatis splendor» (Сяйво істини) щодо «деяких фундаментальних питань морального вчення Церкви». В центрі роздумів документа — панівний у нинішньому суспільстві релятивізм. Однак, як підкреслював автор, «у глибині» людського серця «завжди залишається ностальгія за абсолютною істиною та спрага за досягненням повноти її пізнання».

Святий Йоан Павло ІІ писав про кризу правди, про залежність свободи від істини (правда визволить вас), про «незмінну істину», про «об’єктивну правду» і про «інтегральну істину». «Бог робить людину учасником свого закону, так що людина, завдяки делікатній спонуці провидіння, може дедалі більше пізнавати незмінну істину», — наголошує автор, вказуючи на те, що Церква завжди захищає «універсальні та незмінні закони», дійсні завжди та для всіх.

 

Інтерв’ю з архієпископом Фізікеллою

З нагоди 25-річчя енцикліки Амедео Ломонако з Vatican News поспілкувався з архиєпископом Ріно Фізікеллою, префектом Папської ради сприяння новій євангелізації. Він вказує на основні аспекти цього документа й підкреслює, що не існує жодних підстав «ставити під сумнів навчання Папи Франциска у світлі попереднього навчання».

За словами ієрарха, у «зміненому культурному контексті, дуже позначеному секуляризмом і, як наслідок, сильним філософським релятивізмом», ця енцикліка надає «чіткі орієнтири», фундаментальні точки, що залишаються «посиланнями для християнської доктрини».

 

Незмінні істини, універсальні моральні закони та динамізм

Відповідаючи на запитання про те, що мав на увазі святий папа Йоан Павло ІІ, коли писав про незмінні істини та універсальні моральні закони, архієпископ Фізікелла зауважив: коли говоримо про істину, слід мати «динамічну концепцію».

«Істиною для християн є, насамперед, оте живе Слово, яке нам залишив Господь. Не забуваймо, що Ісус каже: “Я — дорога, істина і життя”. Отож, вимір істини вимагає особистої зустрічі. Йдеться про істину Євангелія, про істину, представлену в Особі Ісуса Христа. Все те, що є змістом, який Ісус хотів передати своїм учням і який від апостолів приходить аж до нас, — це істина, яка дедалі більше відкривається на пізнання таїнства, що було нам об’явлене. Існують певні фундаментальні точки, поворотні моменти для догматичного та морального вчення Церкви. І вони залишаються незмінними», — пояснив префект Папської ради нової євангелізації. Все це вимагає, як нагадує документ, «великого діла інтерпретації», адже «незмінна норма» ґрунтується на «істині Євангелія».

На думку ієрарха, для Католицької Церкви неприйнятною є ідея про «істину, замкнену в собі самій», адже істина зі своєї природи «посилається на вірність, а також на свободу». «Істина, яка дедалі більше відкривається, є істиною, що дозволяє кожному віруючому, кожній людині, відкривати більшу свободу. Але це, однак, вимагає також вірності. Зв’язок між вірністю та істиною — це типовий зв’язок у біблійній концепції істини», — пояснив він.

 

«Ні» — інструменталізації вчення Церкви

Архієпископ Фізікелла прокоментував зауваження про те, що саме з посиланням на «Veritatis splendor» деякі кола в Церкві критикують Папу Франциска: він, мовляв, віддалився від католицької доктрини. Ієрарх у своїй відповіді наголосив, що ніколи не слід інструменталізувати вчення задля того,щоби протидіяти розвиткові доктрини.

«Коли існує інструменталізовне застосування, то, боюся, там немає прагнення відкривати істину, як також немає вірності традиції Церкви. Думаю, не існує жодних підстав для того, аби ставити під сумнів вчення Папи Франциска у світлі попереднього вчення. Слід, натомість, наголосити на тому, скільки послідовності є в розвиткові. Вважаю, однак, що потрібно уважно відчитувати все вчення Папи Франциска, а не лише якийсь виступ: мозаїку творять усі елементи, а не лише окремі камінці», — сказав префект Папської ради сприяння новій євангелізації.

 

Щомісячний борг
Зібрано Залишилося зібрати
10029грн
17227грн
Потрібно зібрати
27256грн
Залишилося
5днів
Розмістити цей блок в себе на сайті

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: