Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 20 квітня
Маючи намір довести істинність свідчення від Отця, Ісус додає: Ви ані голосу Його не чули ніколи. А як же Мойсей каже: Мойсей говорить, а Бог відповідає йому голосно (Вих 19, 19)? Як же Давид почув був там мову, якої не знав (Пс 80, 6)? І як же знову Мойсей каже: Чи чув народ голос Бога (Втор 4,33)?
Що в такому разі означають слова Христові?
Він підводить до любомудрого вчення, виявляючи, крок за кроком, що у Бога немає голосу ані вигляду, що Він є вищим за будь-які образи та звуки. Так словами: ані голосу Його не чули, Він висловлює не те, що Бог видає голос, хоча для нас він є нечутним, — так само й словами: ні лиця Його не бачили, Він виражає не те, що Бог має обличчя, яке є невидимим, а те, що в Бога нічого такого немає. Та що це Я кажу, продовжує Він: ви ж не тільки голосу Його ніколи не чули і вигляду Його не бачили, але й того, чим ви найбільше хвалитеся й у чому всі ви впевнені — нібито ви приймаєте і зберігаєте Його заповіді, — і цього ви не можете сказати про себе.
Це Він давав їм зрозуміти, додаючи: слова Його ви не маєте, щоб у вас перебувало (Йн 5,38), тобто наказів, заповідей, закону, пророків. Хоча Бог дав ці заповіді, проте у вас їх немає, бо ви не вірите Мені. Якщо Писання всюди навчають, що слід вірити Мені, а ви не вірите, – то звідси зрозуміло, що слово Його у вас не пробуває. Таким чином, додає Він далі: не вірите в Того, Кого Він послав (Йн 5, 38). Після цього, аби вони не казали: як же Бог свідчив про тебе, коли ми не чули Його голосу? – Він каже: дослідіть-но Писання (…) вони ж свідчать про Мене (Йн 5, 39) і цим вказує, що Отець свідчив через Писання.
Черпаймо і ми силу з Писань у змаганнях і боротьбі з єретиками. Усе Писання, – каже апостол, – Богом натхнене, і корисне до навчання, до докору, до направи, до виховання в праведності, щоб Божа людина була досконала, до всякого доброго діла готова (2 Тим 3, 16-17). Дорогі мої, дуже необхідно дбати про духовні справи; і не думаймо, що для спасіння достатньо займатися ними абияк. Якщо у життєвих справах неможливо досягнути чогось великого, працюючи недбало, то тим більше це справджується у справах духовних.
Для того й Христос, відсилаючи юдеїв до Писань, відсилав їх не просто до читання, а до докладної й осмисленої перевірки себе. Він не казав: читайте Писання, а: дослідіть Писання, бо сказане про Нього в Писаннях вимагало великої уваги. Сказане про Христа не є очевидним, не лежить на поверхні; але, як скарб, заховане на великій глибині. І той, хто шукає, якщо не буде старатися і не буде працювати, ніколи не знайде того, що шукає. Тому-то сказав Христос: дослідіть Писання, і додав: бо ви думаєте, що в них маєте життя вічне. Не сказав: маєте, але думаєте, що маєте, вказуючи тим, що ті, хто надіється спастися самим лише читанням без віри, не можуть здобути ніякого великого і значущого плоду.
св. Йоан Золотоустий
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або гаманець WebMoney: WMU U597761928561.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com