Погляд

Чи після воскресіння Ісус першою відвідав свою Матір?

12 Квітня 2020, 09:20 4362

Святий Йоан Павло ІІ мав свою думку з цього приводу. Дуже цікаву.

Філіппінці традиційно переконані, що, перш ніж об’явитися Марії Магдалині біля порожньої гробниці, Воскреслий Ісус спочатку відвідав свою Матір. Це переконання поділяв папа Йоан Павло II. Він висловив його під час загальної аудієнції 21 травня 1997 року.

Наводимо слова святого Папи та пропонуємо їх вам для роздумів:

Після того, як Ісуса поклали до гробу, Марія «єдина підтримує вогонь віри, готуючись прийняти несподіване і радісне послання про воскресіння». Очікування, що заповнило Велику Суботу, — це один із найвеличніших моментів в історії віри Божої Матері: в темряві, що огорнула всесвіт, Вона повністю довіряє себе Богові життя і, обдумуючи слова Сина, з надією чекає на повне виконання Божих обітниць.

 

Мовчання Євангелія

Євангелія описують сцени, в яких Воскреслий являється людям, але не згадують про зустріч Ісуса з матір’ю. Це мовчання не означає, що після воскресіння Христос не з’явився Марії; воно спонукає нас замислитися над причинами того, чому євангелісти зробили такий вибір.

Якщо прийняти гіпотезу про те, що таке упущення — навмисне, можна підтвердити його тим, що все потрібне знання про спасіння міститься в словах «раніше обраних Богом свідків» (Діян 10, 41), тобто апостолів, які «з великою силою» свідчили про воскресіння Ісуса (пор. Діян 4, 33). Ще раніше Воскреслий з’явився кільком вірним жінкам з огляду на їхні церковні функції: «Ідіть і скажіть моїм братам: нехай ідуть у Галілею, там Мене побачать» (Мт 28, 10).

Якщо автори Нового Завіту не згадали про зустріч Матері з воскреслим Сином, то, можливо, вони зробили це тому, що такого роду свідчення могло бути визнане тими, хто заперечував воскресіння Господа, занадто упередженим, а отже, ненадійним.

 

Інші об’явлення Воскреслого

Окрім того, Євангелія наводять лише кілька епізодів, в яких з’являється воскреслий Ісус, і не дають повного опису того, що сталося протягом 40 днів після Великодня. Святий Павло згадує про об’явлення Христа «більш як п’ятистам братів разом» (1 Кор 15, 6). Як можна пояснити те, що подія, відома багатьом людям, не була зафіксована євангелістами, попри її унікальний характер?

Це очевидний знак того, що інші об’явлення Воскреслого, хоча і належать до відомих фактів, які насправді мали місце, не були передані ними.

Чи Пресвята Богородиця, присутня в першій спільноті учнів (пор. Діян 1, 14), могла бути виключена з числа тих, хто зустрів її божественного Сина, воскреслого з мертвих?

 

Марія зустріла Його раніше?

Проте існують усі підстави вважати, що Мати була першою людиною, якій з’явився воскреслий Ісус. Відсутність Марії в групі жінок, які пішли на могилу на світанку (див. Мк 16, 1; Мт 28, 1), могла свідчити про те, що вона зустріла Ісуса раніше. Такий висновок можна було би підтвердити тим, що першими свідками воскресіння, згідно з волею Ісуса, були жінки, які вірно стояли під хрестом і тим самим виявили більшу витривалість у вірі.

По суті, одній з них, Марії Магдалині, Воскреслий Господь доручає послання апостолам (пор. Йн 20, 17-18). Крім того, це дозволяє вважати, що Ісус насамперед об’явився своїй Матері, тій, яка була Йому найвірніша і в час випробування зберегла непохитну віру.

Нарешті, єдиний у своєму роді і унікальний характер присутності Богородиці на Голготі і Її досконала єдність із Сином у хресних стражданнях, можуть вказувати на Її особливу участь у таємниці Воскресіння.

Седулій, автор V ст., стверджує, що Христос об’явився в сяйві воскреслого життя насамперед своїй Матері. Справді, Та, яка через благовіщення стала Його дорогою у світ, була покликана поширювати чудесну новину про воскресіння і проголошувати Його пришестя у славі. Оточена яскравістю слави Воскреслого, заповідає «сяйво» Церкви (пор. Седулій, «Paschale carmen», 5.357-364, PL 10.742-743).

Радуйся, Царице Неба! Алілуя!

Марія — образ і взірець Церкви, яка очікує Воскреслого і зустрічає Його разом із групою учнів під час пасхальних об’явлень; тому також розумно припустити, що Вона особисто зустрілася з воскреслим Сином, через що могла в повноті брати участь у пасхальній радості.

Пресвята Діва Марія була в Страсну П’ятницю на Голготі (Йн 19, 25), а в день П’ятдесятниці — у Горниці (Діян 1, 14). Ймовірно, також була привілейованим свідком воскресіння Христа, а отже, брала участь в усіх важливих моментах пасхальної таємниці. Приймаючи воскреслого Христа, Марія символізує і випереджає людство, яке бачить свою повну реалізацію у воскресінні з мертвих.

У Великодній період християнська спільнота звертається до Матері Господа із закликом до радості: «Regina Caeli, laetare. Alleluia!»— «Радуйся, Цариця Неба! Алілуя!» Таким чином вона згадує радість Марії від воскресіння Ісуса, посилаючись на фразу «радій», адресовану їй Ангелом у момент Благовіщення, щоби стала «причиною радості» для всіх людей.

Переклад CREDO за матеріалами: Ларі Петерсон і Кетлін Гатруп, Aleteia

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: