Питання-відповідь

Що Церква говорить про гріх наклепу?

12 Травня 2022, 16:58 1460

Коли йдеться про наклеп, Католицька Церква дотримується вчення Христа, прагнучи захистити гідність кожної особи.

Катехизм Католицької Церкви відносить наклеп до гріха проти Восьмої заповіді. «Учні Христа “одягнулися в нову людину, створену на подобу Божу, у справедливості й у святості правди”. “Відкинувши брехню”, вони мають “залишити всяку злобу й усякий підступ, лицемірство, заздрість і всілякі обмови”. Фальшиве свідчення і кривоприсяга. Висловлене публічно слово, що суперечить правді, набирає особливої ваги. Перед судом воно стає фальшивим свідченням. Висловлене під присягою, воно є кривоприсягою. Така поведінка стає причиною або засудження невинного, або оправдання винуватого, або збільшення покарання, яке накладається на обвинуваченого. Вона поважно ускладнює виконання справедливості і слушність вироку, виданого суддями» (ККЦ, 2475-2476).

Ця Божа заповідь охоплює найрізноманітніші образи людської гідності та стоїть на захисті репутації людини. 

«Пошанування доброго імені людини забороняє всякий вчинок і слово, які здатні заподіяти їм шкоду. Провиняється: 

— нерозважливим судженням, хто навіть мовчазно без достатніх на це підстав вірить у моральні вади ближнього; 

— обмовою, хто без об’єктивно важливої причини виявляє перед людьми, які цього не знають, вади та провини іншого; 

— наклепом, хто словами, які суперечать правді, шкодить доброму імені інших і дає нагоду до фальшивого осуду їх» (ККЦ, 2477).

Катехизм також наголошує: «Обмова та наклепи знищують добре ім’я і честь ближнього. Честь є суспільним свідченням гідності людини, і кожен має природне право на честь, добре ім’я і пошану. Так, обмова та наклепи порушують чесноту справедливості і любові» (ККЦ, 2479).

Але у той самий час Катехизм зазначає, що можуть існувати об’єктивно вагомі причини для публічного викриття вад людини. Це непросто розшифрувати, бо у більшості випадків ми не повинні публічно вказувати на чужі недоліки. Навіть сам Ісус просив нас спробувати вирішити суперечку приватно, перш ніж звертатися до суду: «А коли брат твій завинить супроти тебе, піди й докори йому віч-на-віч. Коли послухає тебе, ти придбав брата твого. Коли ж він не послухає тебе, візьми з собою ще одного або двох, щоб усяка справа вирішувалася на слово двох або трьох свідків. І коли він не схоче слухати їх, скажи Церкві; коли ж не схоче слухати й Церкви, нехай буде для тебе як поганин і митар» (Мт 18, 15-17).

Проте навіть у цьому випадку Ісус пропонує нам звернутися до Церкви по допомогу у вирішенні проблеми, а не намагатися вирішити її публічно. Наклеп — це серйозний гріх, який суперечить Божим заповідям, і найкращий спосіб вирішити такий конфлікт — зробити це приватно, подалі від очей громадськості.

Переклад CREDO за: Aleteia

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: