Іноді у нас виникає спокуса думати, нібито апостоли були досконалими людьми, які повністю довіряли Ісусові і без вагань приймали все, що Він їм говорив.
Хоча з часом їх визнали святими, і багато хто з них помер мученицькою смертю за Христа, однак апостоли не завжди мали тверду віру.
Навіть коли йшлося про воскресіння Ісуса, багато апостолів мали сумніви, що Він справді воскресне з мертвих.
Катехизм Католицької Церкви нагадує нам про те, що після смерті Ісуса на хресті апостоли були найбільшими скептиками щодо Його воскресіння:
«Із фактів випливає, що віра учнів була піддана ґрунтовному випробуванню страстями і смертю на хресті їхнього Вчителя, які були Ним заповідані наперед. Потрясіння, викликане страстями, було настільки велике, що учні (принаймні деякі з них) не відразу повірили у звістку про Воскресіння. Євангелії далекі від того, щоб показати спільноту, охоплену містичною екзальтацією; вони показують нам пригнічених і переляканих учнів. Тому вони не повірили святим жінкам, коли ті прийшли від гробу, а “слова ці їм видавалися пустим верзінням”. Коли Ісус явився одинадцятьом Пасхального вечора, то “докоряв за їхнє невірство та твердосердя, що не повірили тим, які бачили Його воскреслого із мертвих”» (ККЦ, 643).
Нам варто це знати, оскільки іноді наша власна віра у воскресіння Ісуса може бути слабкою.
Можливо, ми вивчили на катехизах, що Ісус воскрес із мертвих, і щонеділі на Месі повторюємо Символ Віри, але десь у глибині душі досі сумніваємося, що Христос справді воскрес.
Цей виклик може бути особливо важким, якщо до нашої освіти входила критика Біблії чи ставлення до Євангелій як до суперечливих розповідей про чоловіка, який проголосив себе Месією.
Ми можемо мати власні сумніви щодо Ісуса: чи справді Він ходив по цій землі, чи справді фізично воскрес із мертвих. Цікаво, що навіть апостоли мали подібні сумніви, хоча вони щодня ходили поруч з Ісусом і розмовляли з Ним.
Катехизм коментує, як деякі апостоли навіть вважали Ісуса духом і не вірили у Його фізичну присутність після воскресіння:
«Ставши вже навіть перед фактом Воскресіння Ісуса, учні все ще сумніваються, настільки це видається їм неможливим: вони думають, що бачать духа, “…вони з радощів не йняли Йому ще віри й чудувались”. Тома перейде таке саме випробування сумнівом, і під час останньої появи Ісуса в Галилеї, записаної Матеєм, “деякі сумнівалися”. Тому припущення, за яким Воскресіння могло бути “витвором” віри (чи легковірності) апостолів, безпідставне. І навпаки, їхня віра у Воскресіння зародилася — під дією Божої благодаті — від безпосереднього досвіду реальності Воскреслого Ісуса» (ККЦ, 644).
Важливо пам’ятати, що повірити у воскресіння Ісуса непросто, і для тривалого закріплення цієї віри у нашому житті нам потрібна Божа благодать.
Якщо апостолам було важко повірити у воскресіння Ісуса, нас не повинні дивувати наші власні сумніви.
Головне — довіритися Богові й дозволити Йому вести нас шляхом віри.