У ці дні відбувається підготовка до відвідин Папою Бенедиктом XVI римської синагоги, яке має відбутися 17 січня, в День християнсько-юдейського діалогу. Втретє Папа Ратцінгер переступить поріг синагоги: вперше це сталося в Кьольні в 2005 році, потім – у Нью-Йорку в 2008.
Відразу після обрання на Папський престол Бенедикт XVI звернувся з посланням до Головного рабина Рима Ріккардо Ді Сеньї, висловивши своє прагнення «продовжувати, за допомогою Всевишнього, діалог і укріплювати співпрацю з синами і дочками єврейського народу». Святіший Отець увійде в римську синагогу через 24 роки після історичного візиту Івана Павла II – 13 квітня 1986 року.
Головний рабин Рима заявив, що візит Папи буде «важливою подією» для єврейської громади столиці; він стане «основним етапом діалогу, в очікуванні усього, що це буде означати для загальної атмосфери» взаємин. У 1986 році відвідування єврейської громади Папою Іваном Павлом ІІ ознаменувало собою «падіння стіни недовіри», стверджує Ді Сеньї, і це відчувалося протягом всіх минулих років.
Папа Бенедикт XVI відвідає синагогу на свято «Свинцовий моед». У далекому 1793 – пояснює рабин – стався напад на римське гетто, оскільки єврейську громаду вважали носієм ідей Французької революції. Не бажаючи бути замкненими в гетто і користуватися лише обмеженою свободою, євреї насправді симпатизували революціонерам. Отже, гетто обложили, а синагогу підпалили, як раптом небо набуло свинцового відтінку, і ринула злива, згасивши пожежу і разом з ним – ентузіазм нападників. Той день залишився в пам’яті римських євреїв як «Свинцовий моед»: ця дата – зауважує рабин – пов’язана з певним історичним періодом. Сьогодні гетто більше не існує, і відносини між євреями і християнами слід сприймати зовсім в іншому світлі.
«Сам рабин висловив кілька днів тому своє схвалення з приводу повідомлення отця Ломбарді про вихід Декрету, яким було визнано героїчні чесноти Папи Пія XII»
У минулому році італійські рабини ухвалили рішення не брати участь у Дні християнсько-юдейського діалогу через невдоволення з приводу молитви у Страсну П’ятницю. Чи можна говорити, що ця суперечка залишилася позаду? «Можна сказати, що справа закрита з дипломатичної точки зору, – говорить рабин Ді Сеньї. – Як і раніше, існує молитва «Про навернення іудеїв», тому було необхідно отримати роз’яснення, особливо на місцевому рівні. З тих пір, як президент Італійської єпископської конференції кардинал Баньяско ясно заявив, що Католицька Церква не має «прозелітичних» цілей щодо євреїв, ми можемо спокійно вести діалог». Саме цей «прозелітичний» намір і був тією стіною, яка перешкоджала спілкуванню, вважає Ді Сеньї. Сам рабин висловив кілька днів тому своє схвалення з приводу повідомлення отця Ломбарді про вихід Декрету, яким було визнано героїчні чесноти Папи Пія XII. Таке схвалення було викликане особливою чуйністю, яку, на думку рабина, виявив директор Зали Печатки стосовно євреїв і їх реакції на публікацію документа.
Головний рабин Рима переконаний: не зважаючи на деякі розбіжності, діалог має розвиватися. «Якщо ми будемо зупинятися на речах, які нас розділяють, то ми ні до чого не прийдемо, – наполягає Ді Сеньї. – Давайте краще думати про те, що нас об’єднує, а контрасти залишимо для дискусій – вони повинні бути, але в належний час і з належною стриманістю. З іншого боку, діалог означає також дискусію. Дискусія необхідна: якщо двоє думають однаково, один з них зайвий. Тому розбіжності важливі для нашого зростання ».
За матеріалами: Радио Ватикан