Роздуми над Словом Божим на понеділок V тижня Великого Посту
З тексту виразно видно, що лише Ісус глибоко знав правду про жінку, впійману на перелюбі. Невипадково цей фрагмент Церква зіставляє з читанням із Книги пророка Даниїла, де пророк виявляє підступні наміри двох старців, які засудили невинну Сусанну. Відділивши їх одного від іншого, Даниїл за їхніми неправдивими відповідями з’ясовує їхню підступну брехню.
Ісус поводиться дещо подібно до Даниїла. Ставить запитання, після якого самі обвинувачі почали відходити один за одним, «починаючи зі старших». Запитання Ісуса стало наче захисною стіною між фарисеями і засудженою жінкою.
Що такого пережили фарисеї? Ісус поставив їм просте запитання: «Хто з вас без гріха, нехай перший кине в неї камінь!». Щоб зрозуміти вагу цього питання, варто повернутися до початку тексту: «Учителю, ця жінка явно була схоплена на перелюбі. В Законі Мойсей наказав нам таких побивати камінням. А Ти що на це скажеш?». Як це фарисеї спіймали бідолашну жінку, та ще й під час перелюбного вчинку? Якщо це справді так, то вони мусіли знати, хто вона така і чим займається. Окрім того, мали б знати, коли вона може грішити і з ким. А ще, мабуть, мусіли стежити, щоб упіймати на гарячому. Важко собі уявити цілу групу релігійної еліти, яка вистежує по вуличках Єрусалима одну блудницю… А найбільшою загадкою є те, що фарисеї привели тільки жінку. А що з чоловіком? У Книзі Второзаконня читаємо:
Якже спіймають чоловіка, що сходиться з заміжньою, — обидвом смерть: чоловікові, що сходиться з жінкою, а й жінці. Отак викорінюватимеш зло з Ізрáїля (Втор 22, 22).
Ким був чоловік, який учинив перелюб, що його фарисеї відпустили? Чому їм було невигідно приводити до Ісуса також і чоловіка? Може, той забагато знав… Те, що фарисеї почали відступати, показує, що слова Ісуса їх засудили. Не знайшлося нікого, хто відважився б заявити про свою невинуватість.