31 серпня, у Львові мистецтвознавець і художник Лев Скоп представив знакове відкриття у сфері мистецтвознавства – він визначив особу майстра мініатюр Пересопницького Євангелія. Книгу-дослідження було представлено на прес-конференції.
Лев Скоп працює реставратором у музеї «Дрогобиччина», де у фондах зберігається багатюща колекція українських стародавніх ікон. Він є відомим в Україні та за її межами художником. «Його щоденна практика як художника і реставратора дала змогу розширити спектр підходів до мистецтвознавчих проблем», – зазначила у вступному слові присутня на прес-конференції науковий редактор виданої книги-дослідження Тетяна Думан.
Сам автор зазначає, що статті на тему ідентифікації авторства художників різних старовинних ікон публікує вже 15 років. Працює методом формального аналізу і результати пошуків оприлюднював на міжнародних наукових конференціях. Аргументи не викликали сумнівів серед науковців, бо цей спосіб добре знаний у світі. Про авторство Федуска як майстра мініатюр Пересопницького Євангелія свої висновки подавав у статті ще у 1993 році. Сьогодні ж розширене і деталізоване дослідження з великою кількістю ілюстративного порівняльного матеріалу видане книгою «Майстер мініатюр Пересопницького Євангелія – Федуско, маляр із Самбора».
“ Майстер мініатюр Пересопницького Євангелія – Федуско, маляр із Самбора
У книзі Лев Скоп аналізує композиційні та іконографічні особливості мініатюри, акцентує деталі авторського почерку, як-от стилізація архітектури, пейзажів, складок одягу та безлічі інших дуже вагомих штрихів, що самі за себе свідчать без зайвих коментарів – це робота одного автора.
Мистецтвознавець пояснює: «Усе дуже просто – на Галичині два художники однаково не малювали. Кожен хотів знайти свій стиль, йому це було важливо і їх імена були добре відомі. Навіть той же Федуско, про якого зараз іде мова, це був дуже відомий художник не тільки на Галичині. У ті часи, я думаю, що він був першим серед кращих в Україні. Бо Самбір на той час (у другій половині XVI ст.) переживав величезний розквіт. Це було одне з найсильніших українських міст. Перемиські єпископи перейшли у Самбір. Відповідно, з економічної вигоди художники всі теж туди перебралися. Федуско за якийсь короткий час зробив у Самборі дуже сильну школу. Він намалював цілий цикл різноманітних ікон. Підписна робота, від якої науковець відштовхувався у своїх пошуках – це «Благовіщення» з с. Іваничева.
Ілюстрації в книзі – репродукції оригінального Пересопницького Євангелія, з яким мав змогу під час роботи над дослідженням працювати науковець. Дослідження, що є спільним проектом музею «Дрогобиччина» і дрогобицького видавництва «Коло», видане тиражем 1000 примірників. Для широкого загалу наукове відкриття буде представлено на Форумі видавців. Також видання номінуватимуть на «Книгу року». Працівники музею «Дрогобиччина» зазначають, що фахівці-мистецтвознавці після ознайомлення з працею зазначали – книга варта навіть Шевченківської премії.
За матеріалами: ЗІК