Глава римської єврейської спільноти рабин Ріккардо Ді Сен’ї вважає, що візит Папи Бенедикта XVI в синагогу Вічного Міста є «важливим» кроком на шляху до взаєморозуміння і примирення між євреями і християнами. У бесіді з агентством Зеніт рабин сказав: «Я думаю, це було важливою подією всупереч всій полеміці, яка розгорнулася. Цю подію ми вважаємо необхідною на шляху розвитку наших стосунків».
Рабин Ді Сеньї, який народився в 1949 році в Римі, очолює єврейську спільноту з 2001 року. Він переконаний, що візит Святішого Отця «свідчить про наявність доброї волі з обох боків; саме на цій основі сторони повинні обговорювати питання взаємного інтересу з повною відвертістю, ні від чого не відрікаючись, але просуваючись вперед».
Рабин виділяє дві проблеми в просуванні діалогу між католиками і євреями, хоча він вважає, що для складання повного списку таких проблем «не вистачить і доби».
По-перше, існує «проблема, яка торкається ролі Церкви в час Шоа, тобто відповідальності християн за антисемітизм». Аспектом цієї проблеми є поведінка Пія XII, пояснює рабин. Про це нелегко судити, тому що немає сумніву в тому, що під час його понтифікату багато євреїв було заховано і врятовано, але «для нас, євреїв — продовжує Ді Сен’ї — також немає сумніву, що з його боку була деяка податливість, пасивність перед тим, що відбувалося».
Друга проблема – це «місце євреїв в католицькому богословському сприйнятті». «Чи повинні ми навернутися в християнство чи можемо спокійно бути спасенні? І перш за все — чи можна вести діалог, не зачіпаючи цієї теми? Чим є наша віра? Це – ще один невирішений пункт».
Серед проблем рабин Ді Сеньї згадує також ставлення євреїв і християн до інших релігій.
Єврейський лідер високо оцінив промову, виголошену Папою в синагозі, зокрема, цитування слів Йоана Павла II, який вибачився за страждання, заподіяні синами Церкви синам Заповіту. Текст промови «благородний і важливий», говорить Ді Сен’ї. Його слід глибоко вивчати, тому що в єврейській релігійній традиції не існує посередництва в питанні прощення. Кожен може прощати образи особисто або просити вибачення. Ця тема особливо важлива для майбутнього».
«Чи є сенс просити вибачення, не називаючи винного? Мабуть, винного не у прямому розумінні, але принаймні байдужого. Тут відкривається широка область для дискусії». Покаяння, принесене Папою, на думку рабина Ді Сен’ї, має велике значення, тому що в майбутньому воно може очистити стосунки між католиками і євреями. «Для нас просити вибачення означає не повторювати. Для нас саме це – найважливіше».
Рабин Ді Сен’ї за професією – лікар, він працює завідуючим відділення радіології в римській лікарні святого Івана. Він вважає, що спільним зобов’язанням як для католиків, так і для євреїв є захист життя. «Я особисто, – сказав він, – активно працюю в області біоетики. Зрозуміло, ми (євреї і католики) віримо в захист життя від початку до кінця. Проте йде дискусія про те, як визначити початок і кінець». Зараз на цю тему немає тотожних думок; «Ми не розглядаємо зачаття як початок життя», – заявив Ді Сеньї.