«Бог — не убивця! Використовувати Його для обґрунтування ненависті — звірство!»
Давно вже ватиканське видання не вживало таких гострих слів. Нічого дивного, провокація «Charlie Hebdo» не тільки порушила межі гумору і смаку, але (зрештою, як завше) і всілякі суспільні норми. У річницю замаху на його редакцію французьке видання вмістило на обкладинках чергового випуску зображення Бога християн, заплямованого кров’ю, з «калашниковим» за спиною. Обкладинку підписано: «Роком пізніше: убивця все ще на свободі».
На цю публікацію єпископат Франції «відреагував» аж на Твіттері. Єдина відповідь у суспільний простір — що вони не будуть полемізувати з такою риторикою. «Хіба ж це була би полеміка, якої потребує нинішня Франція?»
Зате не витримав «Оссерваторе Романо». І загримів: «Бог — не убивця! Використовувати Його для обґрунтування ненависті це повне звірство!»
«Критика збоку головної газети Апостольського Престолу не залишає сумнівів. Вона гостра і слушно немилосердна», — коментує публікацію «Оссерваторе» Доменіко Аґассо на сторінках «Vatican Insider».
«Стверджуємо сумний парадокс, що у світі, так затопленому політкоректністю, можна осягнути настільки жалюгідний рівень сатири», — пише «Osservatore» про «Charlie Hebdo» у тексті під назвою «Зманіпульована віра». Ватиканське видання обурене фактом, що люди можуть аж до такої міри «проявляти брак поваги до віри в Бога, без огляду на релігійну приналежність окремих людей». «Osservatore» підкреслює, що «Charlie» топче Бога всіх людей. Чи то християн, чи мусульман. А далі гострими словами ватиканська газета засуджує зісвічченість французького видання.
«За фальшивим стягом світської безкомпромісності французький тижневик учергове показав повну неосвіченість, забуваючи, що релігійні очільники усіх віровизнань повторювали в один голос, засуджуючи насильство в ім’я релігії: використання Бога, щоб обґрунтувати ненависть, це істинне звірство і блюзнірство. Кілька разів це повторив сам Франциск».
Стосовно самої обкладинки говориться ясно: вона ображає і навіть ранить усіх віруючих; «особливо у момент, коли ми потребуємо солідарності понад поділами, така карикатура і вид сатири не допомагають будувати світ».
Своєю чергою, італійська «La Stampa» наводить реакцію Бруно Форте, генерального секретаря Синоду єпископів Італії: «Вибір, здійснений Charlie Hebdo, — болісний і страшенно несвоєчасний епізод». І далі: «Це спотворення релігії та досвіду віри мальйонів людей», а також «образа почуттів і враження чутливості не тільки християн, але і юдеїв, ба навіть мусульман, і всіх тих, хто шанує надприродний вимір релігії».
Що на це Франція?
На обурливу обкладинку відреагували французькі мусульмани, оприлюднивши коротку заяву ради з питань культу ісламу у Франції. Вони засудили ображання Бога «з християнськими атрибутами». Цією реакцією французькі газети замінюють власну думку. Жодна з французьких газет, навіть католицьких, не засудила вибрик «Шарлі». Газети публікують інформацію, яка радше сприяє продажам видання, ніж його засудженню. Нікого не дивує і той абсурд, до якого посунулася сатирична, а точніше кажучи — образоборча газетка. Ну бо ж чи то християни рік тому напали на редакцію «Charlie»?
Найсвіжіше видання «Charlie Hebdo» з обкладинкою, що ображає Бога, вийшло мільйонним накладом. Як пише «Le Monde», майже сто тисяч із накладу потрапить до Німеччини, де існує «величезна потреба читати Шарлі». Сто тисяч примірників продається тільки у самому Парижі. Понад 180 тисяч потрапляє до постійних передплатників, а десять тисяч примірників щотижня йде за кордон. У цьому випуску вміщено карикатури тих, хто був убитий рік тому ісламістами під час замаху на редакцію.
Йоанна Бонткевич-Брожек, Gość Niedzielny