Роздуми до Слова Божого на суботу ІІ тижня Адвенту
«Проте кажу вам, що Ілля вже прийшов, та його не впізнали, але зробили з ним те, що хотіли».
Надзвичайно важливим є контекст сьогоднішнього Євангелія. Питання про Іллю учні поставили, сходячи з Гори Преображення. Там, під час Преображення Ісуса, учні на власні очі бачили, як із Ним розмовляли Мойсей та Ілля. Чому, однак, Ілля не залишився з ними? — подували вони тоді. Зрештою, то був би прекрасний момент, аби почало сповнюватися пророцтво, записане у Книзі Малахії, що в месіанські часи Бог вишле пророка Іллю, який великим закликом до навернення приготує Люд Божий до приходу Дня Господнього. Тому, сходячи з Гори Преображення, учні запитали Господа Ісуса, чи Ілля ще насправді прийде. Господь Ісус відповів їм, що… Ілля вже прийшов, але його не прийняли, відкинули, убили. Тоді учні зрозуміли, що Він говорив про Йоана Хрестителя, який саме нещодавно загинув, стятий за наказом Ірода.
Це було би геть незгідне з істиною Євангелія, якби хтось із цієї відповіді Господа Христа зробив висновок, нібито Йоан Хреститель був реінкарнацією пророка Іллі! Сам Хреститель — як читаємо це у Євангелії від св. Йоана (1, 21), коли його запитали: чи ти Ілля? — відповів: «Ні». Євангельська новина про люблячого й милосердного Бога радикально виключає бездушний закон карми, на якому базується доктрина реінкарнації. А пророцтво Малахії сповнилося в особі Хрестителя у тому розумінні, що він проповідував у діяв «у дусі й силі Іллі» (Лк 1, 17).
Однак не згубімо з очей суті послання сьогоднішнього Євангелія. А саме: Господь Ісус звертає увагу своїх учнів, що відкинення Його як Месії уже почалося у відкиненні Йоана Хрестителя у його місії. Йоана взяли під варту і стратили, «так і Син Людський має від них постраждати».
Це варто запам’ятати: зарівно як прихід, так і відкинення Ісуса Христа починається зазвичай із рішень набагато меншого значення. Уже в часи Господа Ісуса чимало з тих, хто мав у Нього увірувати, перед цим пройнялися Йоановим закликом до навернення. Своєю чергою, чимало тих, хто потім мав Його відкинути, спершу відкинули проповідь Хрестителя. Повторюю: як прихід, як і відкинення Ісуса Христа починається зазвичай із рішень нібито менш важливих.
о. Яцек Салій ОР
За виданням: Ewangeliarz. Jacek Salij OP. W drodze, 2002