Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 20 листопада
Після приходу мудреців зі Сходу, після Хрещення у водах Йордану, тепер Бог являє себе на весільному бенкеті. Богоявлення та об’явлення Месії відбувається завдяки вину. Месія являє себе без прокламацій та гучних промов. Уже цей факт змушує нас замислитися: об’явити себе, ховаючись. Прихований у Вифлеємському гроті, прихований у черзі грішників над Йорданом, а сьогодні — прихований посеред шумного натовпу запрошених на весілля.
Наприкінці оповіді Йоан пише, що того дня Ісус велич тим свою об’’явив, – тож і учні Його увірували в Нього. І немає нікого (подумайте!) у розповіді про весілля в Кані, хто би викрив Його, показав усім. Таким був початок знаків. Це зрозуміли лише Мати й групка учнів. І ось сьогодні ми роздумуємо над постаттю Марії як Матері Божого Провидіння, яким і був Христос.
Давати без розголосу — це той урок, який дає нам Ісус. Ми б очікували, що в якийсь момент свята хтось попросить тиші, щоби сповістити, що сталося щось немислиме. Приховані дари, а той, хто їх дав, не виставляє себе напоказ, — це одне з послань цієї оповіді.
Дивує, що раніше від описів знаків від Ісуса, в Євангелії від Йоана з’являється вино. Зрештою, хіба вся доля Христа не була пов’язана з вином? І хіба хтось не почав шепотіти своєму Сину, щоб заопікувався бенкетувальниками? Ця опіка не приховується в Євангеліях, тому навіть Енцо Б’янкі назвав Ісуса равві, який полюбляв бенкети. Та й як Він міг відхилити запрошення? Хіба ж у Біблії не написано про Бога, що Він приготував бенкет для всіх народів, бенкет, де буде ситне м’ясо, бенкет, де буде добре вино (Іс 25,6)? Радість, свято найвищого ґатунку! Якщо у житті хоч іноді не помічати надміру безкоштовно доступного нам щастя, тоді все піде прахом, життя зруйнується, любов висохне. Надто відміряна любов помирає. Едуардо Ґалеано якось жартома сказав: Блаженні п’яні, бо вони побачать Бога двічі. Вислів може здаватися на позір антирелігійним. Але, мабуть, він про те, що можна мріяти про більше. Запрошую переходити до більшого: виходити за межі релігійності, закритої в законі; виходити за межі того, що вимагають, за межі запланованого. Усі ми покликані вірити, що в нашому житті є простір для безумства, для фантазії, для життя з максимумом Божої любові.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com