Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 25 березня
Ной почав порати землю і насадив виноградник. Та й випив він вина й упився. Погляньте: вино як ліки проти журби чи як засіб для підтримки здоров’я, перейшовши межі поміркованості через незнання, не тільки не дало Ноєві жодної користі, а й зашкодило. Та, можливо, хто-небудь скаже: навіщо цей виноград, який викликає стільки зла, використовується людьми? Не кажіть, любі мої, так необдумано. Зло не в рослині й вино не є чимсь поганим, але поганим є його надмірне споживання. Те, що не від вина походять пагубні гріхи, а від розпусної волі, і що користь від вина знищує непоміркованість, — це ми бачимо в Писанні, де написано, що споживати вино почали вже після потопу, щоб ти знав, що людська природа й раніше, ще до цього, дійшла до крайньої розпусти й учинила велику кількість гріхів, коли ще вино не було відоме.
Отож, коли бачиш, як п’ють вино, не приписуй все зло йому, а волі людини, яка є розпусною і скотилася до безбожництва. З іншого боку, подумай, людино, й про те, коли вино стало корисним, і бадьорися. Завдяки йому здійснюється благодатне таїнство нашого спасіння. Богопосвячені люди знають, про що я кажу. Даремне, дорогі мої, даремне діло — пияцтво, воно може притупити почуття й затуманити розум. Розумну людину, яка отримала владу над усім, воно робить мовби мертвою й бездіяльною, змушує лежати, наче зв’язану якимись нерозв’язаними вузами, ба більше — робить її гіршої від мертвої. Насправді, остання буває однаково бездіяльною щодо добра й щодо зла, а перша — щодо добра є бездіяльною, але щодо зла стає ще більш діяльною, ніж раніше, стає предметом насмішки для всіх: дружини, дітей і навіть для рабів. Друзі, бачивши таке приниження свого друга, закриваються від нього й соромляться, глузують, сміються й лають, мовби кажучи: Невже він є достойний дихати повітрям? Вони називають його скотиною, нечистою твариною й іншими зневажливими іменами.
Справді, чи може бути щось нещасливіше за людину, котра піддається пияцтву, щодня наповнюючи свій шлунок вином і втрачаючи розум? Тому-то в Книзі Сираха є така настанова: Головне для життя — вода, хліб і одяг та й хата, щоб було чим прикрити наготу (Сир 29,24), щоб коли хтось сп’яніє, то не виходив із дому й не показувався нікому, а був прихований своїми домашніми, щоб не стати об’єктом для посміховиська й презирства.
св. Йоан Золотоустий
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com
Ілюстрація: Ной робить вино. Гріх Хама. Мозаїка