Ми пропонуємо найкращі твори класичної музики, які допоможуть вам перебувати з Ісусом у день Господніх Страстей. «Страсті…», «Stabat Mater», «Останні слова Ісуса на хресті» — нехай ці шедеври супроводжують вас у Велику П’ятницю.
Великий тиждень — це винятковий період із погляду музики. Цього року через пандемію коронавірусу мусимо переживати цей надзвичайний час удома. Тому варто скористатися можливостями, які нам надає інтернет. Пропонуємо кілька дивовижних творів класичної музики, які допоможуть вам плідно пережити Страсну П’ятницю.
«Страсті за святим Йоаном», Йоган Себастьян Бах
Німецька традиція виконувати у Велику П’ятницю хоральні твори, засновані на Страстях Господніх, походить від XVIIIст. Йоган Себастьян Бах написав п’ять «Страстей», хоча дотепер збереглися лише два твори: «Страсті за св.Матеєм» і «Страсті за св.Йоаном». Останні написані у 1723-1724 роках. Цей величний твір, що вражає красою як сольних, так і хоральних партій, широко вважається одним із найкращих творінь композитора.
«Страсті за святим Матеєм», Йоган Себастьян Бах
«Страсті за св. Йоаном»( 1723-1724рр.) і «Страсті за св.Матеєм» (1727р.) розділяють лише кілька років. Бах не переставав розвиватися музично. Створюючи свої другі «Страсті», він збагатив їх певними музичними експериментами, намагаючись розширити звуковий діапазон у хоральних партіях та урізноманітнити речитативи.
«Сім останніх слів Ісуса на хресті», Йозеф Гайдн
Цей твір менш популярний, ніж добре відомі широкій публіці ораторія «Створення світу» чи «Пори року». Але саме «Сім останніх слів Ісуса на хресті» — найбільш особиста ораторія Гайдна.
У початковій версії твір, написаний 1786 року на замовлення церкви Santa Cueva de Cadix (Іспанія), був інструментальним твором для невеликого оркестру. Але вже за рік виникла версія для смичкового квартету, а потім до музики автор додав текст.
Це унікальна ораторія в історії музики: семи музичним роздумам на кожне слово Христа передує величний вступ, а після них настає вражаючий фінал, який дуже реалістично передає землетрус у момент смерті Христа.
«Сім слів Христа», Сезар Франк
Це один із ранніх творів Сезара Франка — провідного представника пізнього романтизму, який зробив великий внесок у відродження французької музики. На партитурі, яка зараз знаходиться у власності бібліотеки Льєжа, видно дату: 1859 рік. І хоча його найкращі роботи створені значно пізніше — в останні роки життя музиканта (він помер 1890р.), — «Сім слів Христа» вражають своєю досконалою формою.
«Stabat Mater», Джованні Батиста Перґолезі
Твір Перґолезі, написаний 1736 р., — один із найхарактерніших для барокової музики. Це також найпопулярніший музичний твір XVIIIст., найпопулярніша «Stabat Mater» трьох останніх століть і найвідоміший твір молодого неаполітанського генія, який помер від сухот у 26 років, незабаром після того як дописав цю партитуру.
«Темні утрені», Франсуа Куперен
Емоційне «Темні утрені» Куперена — це один із найбільш зворушливих та особистих творів французького композитора. «Темні утрені», написані з думкою про духовне приготування до Великодніх свят, нинішні музикознавці визнають одним із найкращих вокальних творів XVIIIст. І можна тільки пошкодувати, що з повного циклу Утрень, написаного композитором, донині збереглися лише ці, призначені для Великої Середи.