Відомі єгипетські ісламські діячі – викладачі університету Аль-Азхар опублікували на сторінках тижневика «Сьомий день» «революційний» для ісламської держави документ з вимогами відокремити релігію від держави і наділити правами християн і жінок. Основна мета публікації – відновлення міжрелігійного діалогу.
Документ наразі повністю ще не перекладений з арабської. Вчений і консультант Ватикану в питаннях ісламу священик-єзуїт Самір Халіль Самір опублікував основні тези на сторінках AsiaNews.
Арабський текст містить 22 пункти, які, на думку підписантів, дозволять продуктивно вести міжрелігійний діалог, захистити Єгипет від фундаменталістських впливів, змінити життя суспільства так, щоб мирне співіснування представників різних релігій в країні стало можливим.
Представники Аль-Азхара пропонують, серед іншого:
1. Дослідити хадіси і «очистити спадщину перших століть ісламу від міфів»
2. Прояснити значення поняття «джихад» та його основні принципи
3. Відокремити релігію від держави
4. Дати відповідну підготовку місіонерам, можливість отримати якісну освіту
5. Виключити вплив фундаменталістських сект на політику, економіку, освіту. Закликати людей до Бога не погрозами, а через мудрість і подяку
6. Сформулювавши позитивні моменти трьох монотеїстичних релігій (ісламу, християнства, юдаїзму), змінити відносини, які повинні існувати між їх представниками, використовуючи для цього мечеті, церкви, школи
7. Наділити рівними правами мусульман і християн, в тому числі правом обрання на пост президента країни
8. Наділити рівними правами чоловіків та жінок, включаючи право обрання на пост президента країни. Модернізувати закон про шлюб
9. Змінити існуюче на Заході невірне уявлення про життя пророка Мухаммеда
10. Змінити помилкове уявлення єгиптян про західні шляхи розвитку суспільства
Серед підписантів – колишній великий муфтій Єгипту Наср Фарід Вазель, імам Сафват Хегазі, доктор Джамаль аль-Банна, брат засновника міжнародної релігійно-політичної асоціації «Брати-мусульмани», а також викладачі університету Малака Зірар і Аміна Нозеір, відомий письменник Фамі Хувейді, проповідники Халід аль-Гінді, Мухаммед Хедая, Мустафа Хусні та ін..
Документ отримав широкий резонанс у суспільстві. У перший день публікації його прокоментували 153 людини, більшість яких (88.25%) засудило текст, і лише 18 осіб схвалили його.
Близько 90% єгиптян сповідують іслам. Єгипет не має демократичних політичних і правових механізмів, які гарантували б стійкість і незмінність світського характеру держави. Відповідно до ст. 2 Конституції, в країні існує «державна релігія», де «положення мусульманського права – шаріату – є основою законодавства». Ст. 19 встановлює, що «релігійне виховання є основним предметом у програмах системи державної освіти». Законодавство Єгипту пронизане релігійними нормами і засадами. Тому за змістом конституції і законів Єгипет не можна віднести до категорії правових світських держав. Світськість Єгипту полягає, перш за все, в тому, що тут не допускається формування і діяльність політичних партій релігійного характеру. Це є однією з причин виникнення підпільних ісламських рухів радикального характеру, які починають набувати політичний вплив у суспільстві. Останні 30 років в країні спостерігається зміцнення позиції ісламістських угруповань.
За матеріалами: Седмица.Ru