Згідно з планом перебування Патріарха Кіріла в Польщі, це відбудеться сьогодні, найближчим часом.
Що думають представники обох народів, а також спостерігачі? З боку російських католиків є очікування певних покращень у справах офіційних. «Хтозна, – пише Михайло Фатєєв на сайті санкт-петербурзької парафії св.Катерини Александрійської, – можливо, [цей візит] певною мірою допоможе у вирішенні проблем із будівництвом католицького храму у Пскові, проти якого різко виступав місцевий православний єпископ? Можливо, в рамках жесту доброї волі православні Калінінграда віддадуть католикам храм Святого Сімейства, чомусь переказаний РПЦ? Зрештою, може статися, після підписання цього документа Російська Православна Церква, після 10 років, все ж таки офіційно визнає існування католицьких дієцезій на території Росії? Пам’ятаєте, нинішній Патріарх кілька разів заявляв: «Ми ніколи не погодимося і будемо постійно оспорювати наявність на території Росії ординарних дієцезій Католицької Церкви».
Подібно до генерального секретаря Конференції латинського єпископату єпископа Войцеха Поляка, о.Гіацинт Дестівель, який працює в петербурзькій парафії св.Катерини, у своєму інтерв’ю французькій газеті «La Croix» визнає, що історичні проблеми поміж поляками та росіянами вельми давні та глибокі, отож не варто очікувати їх моментального розв’язання внаслідок цього візиту, який радше є «символічним». «Як сказав Папа Павло VI, немає екуменізму без очищення пам’яті», – підкреслив о.Гіацинт, звертаючи увагу, що візит московського Патріарха є хорошим початком для більш широкого зближення між Римом і всіма Православними Церквами.
Проте слід взяти до уваги, що візит Патріарха Кіріла до Польщі є не тільки першим в історії, а й має високий ранг за внутрішньоцерковною шкалою (ці подробиці далеко не завжди відомі широкому загалові). Справа в тому, що, згідно з приписами, кожен новообраний предстоятель Православної Церкви має відвідати своїх співбратів у світовій православній спільноті – глав автокефальних Церков та їхніх вірних. І здійснюватися це має у визначеному порядку: спершу – до Патріарха Константинопольського, «першого серед рівних», потім до Антіохійського, Єрусалимського і т.д. Польща у цьому порядку відвідин посідає 12 або 13 місце, чи то за Албанією, чи перед нею. І те, що Патріарх Московський і всієї Росії прибув до Варшави, відвідавши перед цим тільки Константинополь, Александрію, Антіохію та Грузію, свідчить про «внутрішнє значення» цієї події. А спільне послання, яке має бути ось-ось підписане, розцінюється коментаторами на Заході як «заклик до діалогу, метою якого має стати з’ясування тяжкого минулого, що, своєю чергою, може означати основу процесу прощення і примирення».
Вочевидь цей візит від самого початку відбувається з ускладненнями, оскільки саме на сьогодні заплановане виголошення вироку учасницям групи «Pussy Riot», справи, якнайтісніше пов’язаної з московським православ’ям – горезвісний «панк-молебень» відбувся в храмі Христа Спасителя. Попередньо заплановану четвергову вечірню прес-конференцію «зам’яли», а вхід Патріарха Кіріла в залу пленарних засідань «привітали» вигуками «Свободу Pussy Riot!» Має чи не має ця справа стосунку до важливого, справді історичного документа – ідеться, певно, про інше: Захід залишається більш вільним і демократичним, і поінформованішим, і менше схильним «тащить и не пущать». Над історичним візитом московського Патріарха висять на тільки тяжкі тіні минулого, а й хмари сьогоднішніх нерозумінь. «Сильні й потрібні слова, що пролунають і Польщі – про пробачення кривд, єдність і віру – не матимуть тієї ударної сили, яку могли б мати, якби російська Церква інакше повелася у справі Pussy Riot», – зазначає польська преса.
А що думають (і що взагалі знають) самі росіяни про цей візит і документ, уже названі історичними, – про це польське телебачення зняло невеликий ролик (представлений у 2-х частинах).
За матеріалами: catherine.spb.ru, gosc.pl, m.wyborcza.pl