У Йоркському університеті в Торонто 29 квітня відбувся симпозіум, на якому обговорювалися проблеми, пов’язані з вивченням так званого «Таємного Євангелія від Марка».
У симпозіумі взяли участь провідні північноамериканські біблеїсти (Брюс Чілтон, Еванс Крейг), а також відомі фахівці з християнських апокрифів (Скотт Браун, Чарлз Хендрік, Марвін Майєр та ін.).
У 1958 р. американський біблеїст Мортон Сміт (1915 -1991) зробив вражаюче відкриття в монастирі св. Сави Освяченого, розташованому поблизу Єрусалима. Він виявив, а в 1973 опублікував фотокопії трьох останніх сторінок рукопису XVII ст. (З посланнями Сщмч. Ігнатія Антіохійського), де містився фрагмент невідомого письма Климента Олександрійського. У цьому фрагменті були уривки з твору, який автор листа називає «Таємним євангелієм», написаним Марком, супутником апостола Петра. З того часу, вже понад півстоліття серед вчених ведуться дискусії про те, чи вважати текст листа підробкою або справжнім твором Климента, як кваліфікувати наведений у листі уривок «євангелія» – як частину редакції канонічного Євангелія від Марка, чи як гностичний апокриф і т. д.
Науковий форум у Торонто складався з двох сесій, розділених тематично. У рамках першої сесії обговорювалося питання автентичності «Таємного Євангелія від Марка». Чарлз Хедрік у своїй доповіді дав обґрунтування точці зору, що стверджує, що «Таємне євангеліє» відноситься до II-III ст. по Р. Х. Незважаючи на те, що фрагмент його дійшов до нас лише в рукописі XVII ст. (Що часто траплялося і з класичними творами античності), воно, навіть якщо не вважати його оригінальним твором, а компіляцією канонічних Євангелій, за змістом цілком вписується в контекст греко-римської системи освіти, де чимало уваги приділялося написанню різного роду наслідувань, яким можна вважати і «Таємне євангеліє», сказав у своїй доповіді дослідник.
К. Еванс у своєму виступі обстоював думку, що сам Мортон Сміт був автором невідомого раніше «Листи Климента». На підтвердження цього доповідач навів старий довід (додаючи трохи нових подробиць) про те, що є велика кількість збігів між історією «знахідки» Сміта і сюжетом роману Джеймса Хантера «Таємниця монастиря св. Сави »(опублікованого роком раніше першого відвідування Смітом монастиря в 1941 р.). У романі розповідається про те, як у монастирі був знайдений нібито стародавній документ, що підриває основи Християнства, але в підсумку виявилося, що документ цей – сучасна підробка.
Протягом 2-ї сесії були представлені доповіді, в яких викладалися різні підходи та стратегії інтерпретації фрагменту листа, приписуваного Клименту Олександрійському. Також деякі з вчених робили спроби співвіднести текст листа з публікаціями і поглядами його першовідкривача М. Сміта. У зв’язку з цим один з доповідачів висунув припущення, що Сміт міг створити фальшивку не стільки «з метою ввести в оману своїх колег, скільки бажаючи створити текстуальну базу для нових тлумачень проблеми« історичного Ісуса» і історії раннього Християнства».
До недавнього часу більшість вчених вважали «Таємне Євангеліє від Марка» гностичним документом II-III ст. Однак після того, як американський біблеїст Стівен Карлсон в 2005 р. на підставі даних графологічної експертизи показав, що літери з «листа Климента» виписувалися дуже повільно і дрібними штрихами, все частіше в науковому світі про цей лист говорять як про підробку. Причому, про підробку, швидше за все, сучасну, а не XVII ст., на що вказують і виявляються в тексті анахронізми, що натякають саме на реалії XX ст. Втім, зробити остаточні висновки про «знахідку» М. Сміта перешкоджає факт зникнення рукопису у 1976 р. в одній із церковних бібліотек Єрусалиму після її вторинного виявлення. Дослідникам ж доводиться задовольнятися лише фотознімками рукописи, зробленими Смітом в 1958 р.
Як би там не було, «Таємне Євангеліє від Марка» залишається сьогодні найбільш обговорюваним серед фахівців християнським апокрифом.
За матеріалами: Седмица.Ru