Роздуми над Божим Словом на 17 грудня
Книга родоводу Ісуса Христа, Сина Давидового, Сина Авраамового.
Це невимовне милосердя Бога — те, що Син Божий запрагнув стати Сином Людським. Як людина Він народився від земної жінки на ім’я Марія, мав земних предків. Спробуймо прокоментувати цей список Його людських прабатьків.
Двоє найважливіших названі вже у першому реченні Його генеалогії. Ісус — син Давида і водночас син Авраама. Син того Авраама, який став взірцем цілковитої довіри Богові і який отримав обітницю, що в ньому благословляться всі народи. А також син того Давида, котрому Бог обіцяв, що з нього народиться той, хто царюватиме повіки.
Серед предків Спасителя — не тільки праведники, такі як Ісаак, але й грішники, як, наприклад, безбожний цар Манасія. Великих злочинів припускався навіть побожний цар Давид — який, на щастя, потім учинив покуту. Як бачимо, навіть сам список предків Господа Ісуса показує нам, як сильно ми потребували Спасителя.
На увагу заслуговують чотири жінки, яких Євангеліє вміщує у генеалогії Господа Христа: Тамара, Рахав, Рут і «дружина Урії». Троє з них — великі грішниці, а всі чотири — іноземки. Тамара спокусила власного тестя, Рахав була проституткою, а чужоложення Вірсавії (Батшеби) призвело до вбивства її чоловіка Урії. Ці чотири жінки показують, що Господь Ісус, який народився як син Авраама, як син Вибраного народу, разом із тим є сином усього людства. Людства, охопленого ідолопоклонством, — на це вказує гріховність цих жінок (не забуваймо, що у Старому Завіті ідолопоклонство це чужолозтво стосовно Єдиного Бога).
Із цими чотирма жінками контрастує Діва Марія, від якої народився Господь Ісус. Прірва, яка відділяє тих грішниць від Марії, прекрасно ілюструє велич і красу дару спасіння. Ті грішниці — образ людства, віддаленого від Бога й зануреного у гріхах. Марія своєю святістю заповідає те людство, яке Христос Господь приведе до спасіння.
Зауважмо також, що в генеалогії Господа Ісуса євангеліст умістив очевидний сигнал, що з моменту Його народження розпочалися останні часи. А саме: він поділяє цю генеалогію на відтинки по 14 поколінь. Сьомий період починається з народження Спасителя. Сьомий період, тобто останній (число сім, як знаємо, символізує повноту й остаточність). Наш Спаситель Ісус Христос є останнім даром Бога людству — тільки в Ньому ми можемо отримати вічне життя.
о. Яцек Салій ОР
За виданням: Ewangeliarz. Jacek Salij OP. W drodze, 2002