Роздуми до Слова Божого на урочистість Богоявлення Господнього
«Ми побачили Його зорю на сході й прийшли поклонитися Йому».
Вифлеємська зірка одразу ж асоціюється з одним із месіанських пророцтв. Ми читаємо в Книзі Чисел, що поганський пророк Валаам, який мав проклясти люд Божий, всупереч собі почав благословляти: «Я бачу його, та не тепер, дивлюся на нього, та він не близький! Сходить зоря он від Якова, і підіймається берло з Ізраїля» (Чис 24, 17). Варто додати, що також і сам Господь Ісус називає себе зорею. Під кінець Одкровення отак представляється: «Я корінь і рід Давидів, зоря ясна і досвітня!» (Одкр 22, 16). Отже, зірка, яка провадила мудреців до Вифлеєма, символізувала самого Господа Ісуса, який прийшов до нас, аби всі народи привести до свого Предвічного Отця.
Лиш коли ми усвідомимо, що вифлеємська зірка це символ самого Ісуса, стають зрозумілими висловлювання деяких Отців Церкви, що ця зоря світила у десять тисяч разів сильніше від сонця.
Волхви зі Сходу були першими представниками поганських народів, хто розпізнав в Ісусі Спасителя й віддали Йому честь. Магія це людська мудрість, яка найбільше віддалена від Бога й найбільше підвладна та підпорядкована злим силам. Але Христос Господь прийшов спасти всіх, навіть тих, що найбільше віддалені від Бога. Як написав св. Ігнатій Антіохійський, молодший від апостолів заледве на одне покоління (написав це 108 року н. е.): «В ту мить, коли маги віддали пошану Дитятку, всіляка магія зазнала поразки, втратили свою міць усі сили Злого» (Лист до ефесян, 19, 3). Це духовне навернення магів євангеліст означив тією приміткою, що вже іншою дорогою — не тією, що прийшли, — вони повернулися на батьківщину.
Чому трьох волхвів ми називаємо царями і чому говоримо, що їх було троє? Число три виражає універсальність спасіння, яке нам приносить Ісус Христос. Люди уявляли, що то були представники білої, чорної та жовтої рас, а також що один із них був молодий, другий середнього віку, а третій старий — словом, що то були представники усього людства.
Чому, однак, їх називають царями? Тому що царські дари, які вони склали Дитяткові Ісусу, асоціювалися з месіанським пророцтвом: «Царі Таршішу та островів дадуть дари, принесуть царі Шеви та Севи дарунки! І впадуть перед ним усі царі, і будуть служити йому всі народи» (Пс 72). Отож це не довільна асоціація. Якщо добре вчитатися в сьогоднішнє Євангеліє, то виразно видно, що вона розповідає про те, як Христос Господь прийшов спасти усі народи і всіх людей, що перед Його спасительною міццю схиляються навіть ті, хто став слугами різних сил пітьми, й ті, що правлять земним світом.
о. Яцек Салій ОР
За виданням: Ewangeliarz. Jacek Salij OP. W drodze, 2002