Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія».
Книга Буття показує нам сьогодні Каїна. Він з мандрівника й вигнанця стає осілою людиною, будівничим першого міста, прародичем майстрів, музикантів та митців. Віддавна існує традиція приписувати кожній професії засновника (святого покровителя). Біблійний автор, мабуть, хоче полемізувати із довколишньою культурою, ворожо налаштованою до світу кочівників, з яким Ізраїль ще чув себе пов’язаним. Вавилонські та ханаанські міста з їх розкішшю, митцями, майстрами, культами становили символ занепаду та фальшивої релігійності.
В 23-му стиху ми зустрічаємо перший поетичний уривок в Біблії. В 17-му стиху Бог обіцяв помсту, а тут Ламех присягається помститися особисто. Так він намагається зазначити, що ставить себе понад Бога, можливо, навіть, що Його не потребує. Це очевидний знак звиродніння нащадків Каїна. Закон помсти в таких умовах не був чимось варварським (див. Вих 21,23), навпаки, він гарантував пропорційну та не перебільшену вендетту! Матеріальному поступу товаришує сильний моральний занепад. Ламех впроваджує полігамію та затверджує закон вендетти, що не враховував жодної міри між кривдою та помстою.
Далі в тексті Бог дає Адаму і Єві іншого сина, якого мати називає Сет, адже він був даний замість Авеля. Треба відзначити різницю між нащадками Каїна, які не закликали Господнього імені, та Сета: І тоді почали закликати ім'я Господнє. Разом із Сетом, після смерті Авеля, відроджуються ті, хто поклоняються Богові.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 011 4856.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com
Радіо Марія
Титульне фото: Діти Ламеха. Мініатюра з середньовічного рукопису.