Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 23 грудня
Називаючи ефесян поганами тілом, Павло показує, що вони не були поганами духом, як юдеї, які були, навпаки, поганами духом, а тілом — ізраїльтянами. Отож юдеїв і язичників поділяють на чотири розряди. Одні обрізані і тілом, і духом. Такими були Мойсей, Аарон, апостоли і Натанаїл, спостерігаючи за внутрішнім юдейством якого, Господь каже: Ось справжній ізраїльтянин, що нема в ньому лукавства (Йн 1,47). Інші — це ті, що не були обрізані ні тілом, ні духом, як Навуходоносор, фараон, багато римських і варварських народів, що не вірять у Бога. Треті — ті, що обрізані лише тілом, а дух мають необрізаний, до яких каже пророк: Усуньте необрізаність вашого серця (Єр 4,4), і в іншому місці: всі бо ті народи й увесь дім Ізраїля необрізані серцем (Єр 9,25). Останні — це ті, про кого тепер іде мова: ви, колись погани тілом, — яких звуть “не обрізанням” ті, що звуться “обрізанням”, довершеним рукою на тілі. Такими є нині все число віруючих і цілий, наповнений поганами світ.
Його слова без надії і без Бога в цьому світі означають не те, що в ефесян, не було багатьох богів, яких вони почитали, перш, ніж вони увірували в Христа, а те, що не має ніякого бога той, хто існує без істинного Бога. І багатозначно додає: без Бога в цьому світі, бо вони безсумнівно вже мали Бога в очікуванні. Перед обличчям Всевидця вони не були без Бога, але у світі вони були без Бога.
Бог є всюди, і всюди цілком, тому, хто може віддалитися від Того, в Кому вміщується все? (…) Однак, Він від лихих далеко (Прип 15,29). Той, від Кого далеко нечестиві, близький до святих. І хоч би Він був далекий від ефесян, Бог став їм близький через Кров Ісуса.
св. Єронім Стридонський
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або гаманець WebMoney: WMU U597761928561.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com