Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 18 червня
Коли апостол каже, що кого він хоче, того милує, а кого хоче, того чинить затверділим, зрозумійте правильно і без сумніву, що людина, якій Бог дозволяє спокуситися і затвердіти, заслужила на це зло. А той, кого Він милує, приймає цю милість від Бога, який не віддає злом на зло, а на зло — добром.
Кого Бог милує, тому дає можливість творити добро; кого чинить затверділим, того залишає в діянні зла. Але така милість — плід попередньої заслуги у вірі, а жорстокість — результат попереднього безчестя. Тому ми творимо добро даром Божим і робимо зло в покарання. Свобода волі не відбирається від людини, бо її вибір у тому, щоби повірити в Бога (щоби отримати в дар милість), або в безчесті, за яким слідує кара. (…)
Підсумувавши (у попередньому вірші), Павло ставить запитання-закид: Скажеш, отже, мені: Чому ще хтось докоряє? Хто бо спротивиться його волі?. Він відповідає на це питання емоційно, щоби ми розуміли, що перші заслуги віри і невір’я відкриваються лише людям духовним, а не тим, хто живе згідно з земною людиною. Подібно до цього Бог у своєму передзнанні обирає тих, хто повірить, і осуджує невіруючих. Бог ані не вибирає за вчинки, ані не осуджує за них; Він віру одних робить здатною творити добро, а безчестя інших робить жорстоким. І вони творять зло. Таке розуміння, доступне лише духовним людям, і воно далеке від мудрості тіла. Так апостол відповідає, щоби зрозумів, що передусім треба відкласти людину з глини, щоби заслужити право дослідити це все за допомогою Духа. (…)
А хто ти такий, чоловіче, що сперечаєшся з Богом? Хіба виріб із глини скаже тому, хто його зробив: Навіщо зробив єси мене так?
Павло каже, що поки ти — виріб, схожий на шматок глини, і тебе ще не привели до духовного, щоби як духовна людина могти судити про все і не бути ніким осудженим, то краще для тебе утриматися від такого дослідження і не відповідати Богу. Кожен, хто хоче пізнати Його помисли, повинен спочатку бути прийнятим до Його друзів. Це можливо лише людям духовним, які носять у собі образ небесної людини.
св. Августин
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або гаманець WebMoney: WMU U597761928561.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com