Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 3 березня
Нехай будуть світила на тверді небесній, щоб відділяти день від ночі й нехай вони будуть знаками для пір року, для днів і років. Для людського життя необхідні вказівки світил. Якщо хтось не шукає надмірних ознак у них, то за тривалого спостереження знайде корисні прикмети. Багато можна довідатися про надмір опадів, про засуху і про рух вітрів, місцевих чи повсюдних, сильних чи легких. Мореплавець, передбачаючи небезпеку через вітри, зможе затримати свій човен на пристані. Мандрівник, який очікує змін через напруженість у повітрі, заздалегідь може уникнути небезпеки. Хлібороби, які засівають поля й доглядають за урожаєм, знають про своєчасність своєї справи.
Але ті, що переступають межу, — перекручують науку Мойсея щодо днів народжень, кажучи, що наше життя залежить від руху небесних тіл, а на цьому базується вчення халдеїв, які за зірками визначають долю людини. Насправді ж тлумачать слова писання — Нехай будуть світила — на свій розсуд, маючи на увазі не стан повітря й не зміну пір року, а жереб долі. Бо що ж вони кажуть?
Кажуть: отой буде кучерявим і з голубими очима, тому що він народився в період овена, а саме так виглядає ця тварина. Але буде він людиною великого духу, бо овен має в собі щось владне, а також буде щедрим і підприємливим, бо ця тварина без жалю й природно скидає із себе вовну й легко вбирається в нову.
Що ж може бути смішніше від цього? Овен, за яким ти визначаєш час народження людини, є лише однією з дванадцяти частин неба, в системі якого сонце стосується весняних знаків зодіаку. Як же так, вважаючи, що саме від цих небесних світил залежить людське життя, ти наділяєш характер людини зовсім іншими ознаками, запозиченими зі свійських тварин, що народилися тут, на землі? Навіщо страхаєш нас достовірністю зірок і намагаєшся запевнити беканням овець? Якщо небо має такі властивості характеру, запозичивши їх у тварин, то й воно саме — якесь начало, як оті причини, що залежать від тварин. І якщо це звучить смішно, то ще смішніше вірити в науку про речі, між якими немає нічого спільного.
Звісно, у цих словах багато нерозумного; але набагато більше — нечестивого. Адже злощасні зірки причину свого зла переносять на свого Творця. Якщо їм властиве зло, тоді Сотворитель — творець зла. Та якщо вони стають злими свавільно, то вони є живими істотами, наділеними волею, і піддаються невимушеним і вільним бажанням. Тому стверджувати таке про неодухотворені речі є вершиною безумства.
св. Василій Великий
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com