Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 1 травня
Маючи намір довести істинність свідчення Отця, Ісус додає: Ви ані голосу його не чули. А як же Мойсей каже: Мойсей говорив, а Бог відрікав йому у громі (Вих 19,19)? Як же Давид чув незрозумілу мені мову (Пс 81,6)? І як же знову Мойсей каже: Хіба чув якийсь народ голос Божий (Втор 4,33)? Що ж означають слова Христові?
Він підводить до любомудрого вчення, виявляючи, крок за кроком, що в Бога немає ні голосу, ані вигляду, що Він є вищим за будь-які образи й звуки. Так, словами ані голосу його не чули Він висловлює не те, що Бог видає голос, хоча для нас він є нечутним, – так само й словами ані виду його не бачили ніколи Він виражає не те, що Бог має обличчя, яке є невидимим, а те, що в Бога нічого такого немає. Та що це Я кажу, продовжує Він: ви ж не тільки голосу Його ніколи не чули й вигляду Його не бачили, але й того, чим ви найбільше хвалитеся й у чому всі ви впевнені – нібито ви приймаєте й зберігаєте Його заповіді, – і цього ви не можете сказати про себе.
Це Він давав їм зрозуміти, додаючи: слова його не маєте, що перебувало б у вас (Йн 5,38), тобто наказів, заповідей, закону, пророків. Хоча Бог дав ці заповіді, проте у вас їх немає, бо ви не вірите Мені. Якщо Писання навчають, що слід вірити Мені, а ви не вірите, – то звідси зрозуміло, що слово Його у вас не перебуває. Таким чином, додає Він далі: ви бо не віруєте в того, кого він послав (Ів 5,38). Після цього, аби вони не казали: як же Бог свідчив про тебе, коли ми не чули Його голосу? — Він каже: простежте Писання (…) вони свідчать за Мене! (Йн 5,39), чим указує, що Отець свідчив через Писання.
Черпаймо й ми силу з Писань в змаганнях і боротьбі з єретиками. Все Писання, — каже апостол, — надхненне Богом і корисне, щоб навчати, докоряти, направляти, виховати у справедливості, щоб Божий чоловік був досконалий, до всякого доброго діла готовий (2Тим 3,16-17). Любі мої, вкрай важливо дбати про духовні справи; і не думаймо, що для спасіння достатньо займатися ними абияк. Якщо в життєвих справах неможливо досягнути чогось великого, працюючи недбало, то тим більше це справджується в справах духовних.
Тому й Христос, відсилаючи юдеїв до Писань, відсилав їх не просто до читання, а до ретельної й осмисленої перевірки себе. Він не казав: читайте Писання, а: простежте Писання, бо сказане про Нього в Писаннях вимагало великої уваги. Сказане про Христа не є очевидним, не лежить на поверхні; але як скарб, заховане на великій глибині. І той, хто шукає, якщо не буде старатися й не буде працювати, ніколи не знайде того, що шукає. Тому сказав Христос: простежте Писання, і додав: в яких, як ото ви гадаєте, ваше життя вічне. Не сказав: маєте, але гадаєте, що маєте, вказуючи тим, що ті, хто надіється спастися лише читанням без віри, не можуть здобути жодного великого й значущого плоду.
св. Йоан Золотоустий
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com