Роздуми над Словом Божим на свято святої Терези Бенедикти від Хреста, покровительки Європи
Ос 2, 16–17. 21–22
Так говорить Господь: «Ось Я заведу її у пустиню, і буду їй до серця промовляти. І вона відповість там так, як за днів своєї молодості та як вона виходила з Єгипетського краю. Я заручу тебе собі навіки, Я заручу тебе собі в справедливості й у праві, в ласкавості й у любові. Я заручу тебе собі в вірності, й ти Господа спізнаєш».
Мт 25, 1–13
У той час Ісус розповів своїм учням цю притчу: «Тоді Царство Небесне буде подібне до десятьох дів, які, взявши свої каганці, вийшли назустріч молодому. П’ять із них були нерозумні, а п’ять — мудрі. Нерозумні, взявши свої каганці, не взяли із собою олії. А мудрі разом зі своїми каганцями в посудинах взяли олію. Оскільки молодий запізнювався, всі задрімали й поснули.
А опівночі пролунав крик: “Ось молодий, виходьте йому назустріч!” Тоді всі ті діви встали і приготували свої каганці.
Нерозумні сказали мудрим: “Дайте нам вашої олії, бо наші каганці гаснуть!”
А мудрі у відповідь сказали: “Щоби часом не забракло і нам, і вам, краще підіть до продавців та й купіть собі”. Коли вони пішли купувати, прийшов молодий, і ті, які були готові, пішли з ним на весілля, і за ними замкнули двері.
Потім приходять й інші діви та й кажуть: “Пане, пане, відчини нам!”
А він у відповідь сказав: “Запевняю вас, я вас не знаю!” Тож пильнуйте, бо не знаєте ні дня, ні години».
Хоч раз у житті кожен християнин цікавиться питанням, як виглядає Царство Небесне, та переймається, як туди потрапити. Ісус сьогодні дає відповідь у формі притчі про десятьох дів, котрі зустрічають нареченого. Діви знали, що він має прибути та ретельно готувалися. Ці приготування, напевно, були дуже схожі на сучасні. Пригадаймо, скільки клопотів, зусиль, хвилювань переживають наречені перед весіллям. Необхідно продумати та спланувати багато речей: зовнішній вигляд, список гостей, місце, де відбуватиметься церемонія та святкування, меню — і це ще далеко не все.
Та в цій круговерті подій, серед біганини можна випустити з поля зору головне — весілля. У нашому випадку йдеться про ризик забути про мету — потрапити в Царство Небесне. Для цього, як у притчі, потрібно мати запалену лампу, яка символізує готовність. Усі діви, на перший погляд, добре підготувалися. Та довелося довго чекати (тобто стався непередбачуваний розвиток подій, так званий форс-мажор), і тому в п’ятьох із них лампи погасли. Це виявило поверховість приготування. Подальший розвиток подій у притчі говорить про повне фіаско тих, чиї лампи згасли. І постало питання: що ж робити, аби уникнути такого кінця? На думку спадають декілька варіантів.
По–перше, просити про допомогу. Але не в цьому випадку. Чому? Бо готовність не може бути колективною, як імунітет чи господарство, це процес індивідуальний. Кожен несе відповідальність за наслідки її відсутності особисто.
По–друге, Ісус у цій притчі говорить не тільки про брак готовності. Щоби пояснити, звернімося до наївних запитань: чому не можна було запалювати лампи по черзі? Або запалити одну на всіх, а іншим чекати? Відповідь: неможливо уявити добру співпрацю егоїстів, кожний з яких вважає себе найкращим і найрозумнішим.
По–третє, символ світла. Уявімо себе в цілковитій темряві. Нічого не видно, ми не можемо рухатись, бо є небезпека заблукати, наштовхнутись на щось, скалічитись. Тих, хто в темряві, також не видно, а значить, неможливо допомогти, врятувати, захистити, знайти. Тому Господь дає Світло — свого Сина. Як зберегти це світло у своїй душі, щоб вистачило надовго, аж до Царства Небесного? Щоб не почути гірку відповідь на наше благання: «Поправді кажу вам, — не знаю я вас!» (Мт 25, 12). Тому Ісус застерігає: «Пильнуйте, бо не знаєте ні дня, ні години, коли прийде Син Людський!» (Мт 25, 13).
«Господи, прошу про дар мудрості, щоб бути спроможним пізнавати та зберігати Твоє Світло. Бо Ти сам казав: «Я заручу тебе собі навіки, я заручу тебе собі в справедливості й у праві, в ласкавості й любові. Я заручу тебе собі в вірності й ти Господа спізнаєш» (Ос 2,21–22)».
Cлава Отцю, і Сину, і Святому Духу і нині, і повсякчас, і навіки вічні. Амінь.
Підпишіться на «Слово між нами» у Telegram та Instagram, а також приєднайтеся до чату Роздумів над Словом Божим у Viber.