Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 30 вересня
У цьому уривку Євангелія від Матея можна прочитати пасхальну інтерпретацію описаних подій. Адже тут Ісуса показано як Господа, Воскреслого.
Якщо Марко, зазвичай небагатомовний, починає докладно описувати умови пустельної місцевості, яку вподобав собі Ісус з учнями, це означає, що такі деталі мають вагоме симолічне значення. Ця пустеля приховує в собі багато різних значень — як дізнаємося, час відлучення апостолів на відпочинок триває дуже коротко. Відразу ж збирається величезний натовп довкола них та їхнього Вчителя, і це розчулює Ісуса. Співчуття до пастви без пастиря спонукає звершити чудо розмноження хлібів. Паства, пустеля та божественне співчуття. Це ті теми, які відсилають до досвіду з книги Виходу, до місця випробування та першого кохання, де народ вступає у союз зі своїм Творцем та отримує Тору, Закон. Дванадцять кошів із залишками хліба вказують на те, що реальність чуда перевищила сподівання не тільки зібраних там людей, але й цілого Ізраїля, позначеного цифрою 12. Дванадцять кошів з куснями хліба — це натяк на нечуване поширення Слова серед народу завдяки місії Дванадцятьох. Також пустинне місце, так старанно описане Марком, має своє глибоке значення. Равіністична традиція наголошує: Бог дав Тору Ізраїлеві в пустелі, а не в їхній країні, щоби таким чином проголосити, що Тора належить усім народам (Mekiltà до Вих 10,1). Натовп розсівся організованими групками на зеленій траві. Підкреслення цієї деталі невипадкове. Це нагадування про буйні пасовища, на які випроваджує своє стадо Господь-пастир, з 23-го Псалма. Так само вказівка сісти в групках по п’ятдесят відсилає нас до часів пустельної мандрівки (див. Втор 1, 15). Ісус прийшов, щоби зібрати разом розпорошених. Довкола його Слова, довкола його Тіла збирається Новий Народ — ті, що блукали пустелею, в країні смертної тіні, зустрічають відродження свого життя. Христос приймає приношення люду та й, поглянувши на небо, поблагословив, розломив хліби й став роздавати учням, щоб клали перед тими. Це жести з Тайної Вечері, які євангелист свідомо відтворює на цьому місці, наново відчитуючи це чудо як заповідання Євхаристії. Дозвольмо Божій присутності увійти в наше життя, щоби вона зібрала нас довкола Його Слова та Його Тіла. Щоби ця присутність насичувала нас посеред наших щоденних справ. Бо Він є єдиним Господом, Він є нашим воскресінням.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪️Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪️Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com