Іноді, мандруючи Інтернетом, можна зустріти досить втішну фразу: «Скорботу і смуток можна полегшити гарним сном, ванною та келихом вина», яку приписують святому Томі Аквінському.
Це справді може здатися чудовим поєднанням. Келих вина перед ванною або після неї може допомогти більшості з нас краще спати — спитайте про це своїх середземноморських друзів, якщо сумніваєтеся. Однак… це не те, про що насправді казав святий Тома.
Аквінат пише про засіб боротьби зі смутком у своїй «Сумі теології». Питання під назвою «Ліки від скорботи чи болю» вказує на те, що про нього потрібно читати саме тут. І хоча він справді рекомендує сон і ванну, вино не входить до його списку.
У типовій схоластичній манері святий Тома ставить питання і висловлює заперечення проти певних можливих відповідей на них. У більшості випадків ці заперечення походять із текстів святого Августина або Арістотеля. Щоб полегшити читання (а отже, і процес мислення), питання поділене на п’ять стислих та вичерпних пунктів, які висвітлюють найбільш релевантні аспекти проблеми.
Питання про «ліки» від смутку Аквінат ділить наступним чином:
1) Чи кожне задоволення вгамовує біль і смуток?
2) Чи вгамовує їх плач?
3) Чи вгамовує їх співчуття друзів?
4) Чи можна їх угамувати шляхом споглядання істини?
5) Чи вгамовує їх сон і ванна?
Короткі відповіді на кожне з цих питань полягають у наступних стислих тезах:
1) Кожне задоволення дає певний вид полегшення у тяжкі часи. Не кожне задоволення обов’язково буде найкращим засобом, але воно полегшує горе. Навіть погані люди насолоджуються негідними речами у момент, коли роблять їх — але згодом це задоволення завдає їм страждань шляхом каяття через скоєне.
2) Плач — це засіб від смутку із двох причин. Перша полягає у тому, що «шкідлива річ завдає ще більшої шкоди, якщо ми тримаємо її у собі, оскільки у цьому випадку душа ще більше зосереджується на ній». Друга — це те, що «дія, притаманна людині відповідно до її фактичного стану, приносить їй задоволення». Сльози і стогони — це дія, притаманна будь-якій людині, що відчуває біль.
3) Співчуття друзів — це також засіб від смутку. Тут Аквінат посилається на Арістотеля, який пояснює, що:
— коли людина бачить, як інші засмучені через її власне горе, їй здається, що інші розділяють з нею тягар, зменшуючи його вагу; тому тягар горя стає для неї легшим;
— коли друзі людини співчувають їй, вона бачить, що її люблять, і це приносить їй задоволення. А задоволення, як було сказано вище, приносить полегшення.
4) Споглядання істини — найкращий засіб від смутку з дуже простої причини. Знову ж таки, задоволення приносить полегшення, а «найбільша з усіх насолод полягає у спогляданні істини».
5) Так, сон і ванна допомагають. Святий Тома каже, що «за своєю специфічною природою печаль протидіє життєвому руху тіла», тобто послаблює його, позбавляючи сил та енергії. Отже, «все, що відновлює природу тіла до належного стану життєвого руху, протистоїть смутку та вгамовує його». Ванна і сон приносять задоволення і повертають тіло до його нормальної життєдіяльності.
Переклад CREDO за: Даніель Еспарса, Aleteia