Великий Піст — час духовної боротьби. Ми маємо трьох особливих ворогів, з якими потрібно боротися протягом цього особливого літургійного сезону.
Багато духовних авторів вказують на Перше послання апостола Йоана, де він викриває цих трьох ворогів:
«Бо все, що у світі, — пожадливість тіла, пожадливість очей і гординя життя, — не від Отця, а від світу» (1Йн 2, 16).
Дом Проспер Ґеранже у своєму «Літургійному році» роз’яснює суть цих трьох ворогів:
«Під пожадливістю плоті мається на увазі любов до чуттєвих речей, яка жадає всього, що приємне тілу, і, якщо її не приборкати, втягує душу в незаконні насолоди.
Пожадливість очей виражає любов до благ цього світу, таких як багатства і майно; вони засліплюють очі, а потім спокушають серце.
Гординя життя — це та самовпевненість, яка спонукає нас бути марнославними та зухвалими, і змушує нас забути, що все, що ми маємо — це наше життя, а кожен добрий дар отримуємо від Бога».
Потім він каже, що навіть Ісус воював з цими ворогами наприкінці своїх 40 днів у пустелі, і пояснює, як Він їх переміг:
«Отже, наш Спаситель, який мав бути для нас взірцем у всьому, зволив піддати себе цим трьом спокусам… Але погляньмо, як це відбувається, як наш Божественний Взірець, наш Відкупитель, перемагає спокусника. Чи прислухається до його слів? Чи дає Він спокусі час? Чи підсилює її затримкою? Ми так і зробили, коли відчували спокуси — і ми впали. Але наш Господь негайно зустрічає кожну спокусу щитом Божого слова. Він каже: “Написано: Чоловік житиме не самим хлібом, а кожним словом, що виходить з уст Божих. Написано також: Не будеш спокушати Господа, Бога твого. Написано бо: Господу, Богу твоєму, поклонишся і йому єдиному будеш служити”. Отже, такою має бути і наша практика на майбутнє».
Борючись із цими ворогами під час Великого посту, звертаймося до Ісуса по допомогу та натхнення, прикриваючись щитом віри від будь-якої загрози.