Коли нас запрошують на весілля, то ми до цього готуємося. Не можна прийти просто так, спонтанно: захотів — прийшов, аби в чому. Тому до Євхаристії — як до бенкету Агнця, весільного бенкету Ісуса Христа, — потрібно готуватися.
Як підготуватися до Євхаристії — розповідає брат Костянтин Морозов OFM Cap.
Євхаристія — це весільний бенкет. У Літургії є момент, коли священник показує Гостію — Тіло Христа — й каже: «Ось Агнець Божий. Блаженні ті, що на трапезу Агнця запрошені». Це слова з книги Одкровення, а також сцена з Євангелія, де Ісус розповідає, як Отець влаштував весільний бенкет для свого Сина й розіслав слуг, щоб вони запросили гостей.
Коли нас запрошують на весілля, то ми до цього готуємося. Не можна прийти просто так, спонтанно: захотів — прийшов, аби в чому. Тому й до Євхаристії, як до бенкету Агнця, до весільного бенкету Ісуса Христа, потрібно теж приготуватися не менше, ніж на будь-яке весілля. Євхаристія — це духовний бенкет, який приготувала Мудрість, Ісус Христос. Маємо спорядити не лише своє тіло, а передусім душу.
Ісус Христос розповідав якось притчу про те, що отець приготував для сина бенкет, запросив гостей, що мали прийти відповідно вбрані. Він спеціально приготував для них одежу — так було заведено у багатих людей. Але один із гостей не одягнув це вбрання. Господар запитав його, чому. Чому цей гість нехтує господарем? Його вигнали у тьму назовні. Тому й ми маємо бути відповідно одягнені в ті шати, які нам приготував Небесний Отець.
Ця одежа — це, насамперед, Божа благодать, яку ми отримуємо у Таїнстві хрещення. Запрошені на бенкет — це охрещені й ті, хто готується до хрещення. У первісній Церкві абихто не міг прийти на Євхаристію! Він мав бути запрошений. Мав бути хоча б кандидатом у християни, пройти певний шлях, записатися до катехуменату — тобто готуватися до хрещення. Неохрещений міг прийти до спільноти Церкви й попросити про хрещення, розпочати підготовку — й тоді його запрошували на недільну Євхаристію. Насамперед, на її першу частину — літургію катехуменів, тобто тих, хто готується до хрещення. Катехумени брали участь у цій частині Євхаристії, отримували благословення — і виходили. Залишалися тільки охрещені.
Друге — це Таїнство покаяння. Є загальне правило, що не можна брати повну участь у Євхаристії, причащатися, з важким гріхом. Уявіть господаря, який запросив вас на весілля. А потім ви раптом посварилися. Ви вже не можете прийти на його бенкет, ніби нічого не сталося. Спочатку треба примиритися, перепросити, отримати пробачення. Це логічно. Так само і з Небесним Отцем, який запрошує вас на весілля: спочатку треба з Ним примиритися. Тому Церква завжди запрошує перед Євхаристією перевірити своє серце, чи немає на совісті важкого гріха. Чи ми «у весільних шатах Отця».
Також усі ті, хто живе у подружжі, мають урегулювати свої стосунки — бути вінчаними. Якщо хтось перебуває у складній ситуації у своєму подружжі, то має звернутися до священника, щоб переконатися, що їхні подружні стосунки врегульовані, і якщо ні — то зробити все необхідне й укласти подружній союз перед Богом. А вже потім іти на бенкет Божого Сина.
Це обов’язковий мінімум, щоб перевірити, чи ми маємо «шати» Божої благодаті.
Якщо хтось насправді хоче приготувати свою душу на прихід Господа, отримати повноту благодаті, щоб Євхаристія була не просто обрядом, а правдою, то до повної участі в ній потрібно готуватися.
Євхаристія — лиш один з елементів християнського життя. Ми маємо не тільки приймати таїнства, Причастя, а й жити по‑християнськи. Ми покликані черпати благодать у різний спосіб: через слухання Божого Слова, Євхаристію, молитву, добрі справи, покаяння тощо. Християнське життя — це не лише прийти на Божу Службу, а жити цим щодня. Щоб Євангеліє відображалося в нашому повсякденні. Церква каже, що Євхаристія — це вершина і джерело нашого християнського життя. Але, перш ніж дістатися вершини, ми маємо пройти шлях угору, вузькою стежкою. Тому той, хто хоче не святотатськи, а по‑справжньому брати участь у Євхаристії, має постійно готуватися, щоби щораз повніше ставати християнином.
Повністю розмову з братом Костянтином Морозовим дивіться тут.