26 серпня — день спомину Ченстоховської Богородиці, який у Польщі є національною урочистістю. Ця ікона має східне історичне походження, однак вона стала Царицею Польщі та уславленим європейським марійним санктуарієм.
У Польщі в ім’я Ченстоховської Богоматері освячено щонайменше 250 парафіяльних храмів. В Україні парафії Ченстоховської Діви Марії можна знайти у різних місцевостях, аж по Маріуполь, куди, будемо сподіватися, Марія тріумфально повернеться. На Поділлі серед «ченстоховських» парафій найбільше вирізняється сатанівська, що прийняла назву Ченстоховської Пресвятої Діви Марії Матері Церкви.
Знають цю ікону у світі, так само як характерні зображення Лурдської чи Фатімської Богородиці. 2013 року копія чудотворного образу звершила кругосвітнє паломництво, побувавши також в Україні, під час перегринації за захист ненароджених «Від океану до океану».
Під час паломництва в Червонограді
Ченстоховська ікона представляє найстарший тип ікон Богородиці з Дитятком Ісусом на руках, що зветься «Одигитрія» — «та, яка вказує шлях». Народні легенди (тут можна сказати: апокрифічні, бо збудовані виключно на емоційній побожності) стверджують, що намальована вона була на дошках столу з дому СвятогоСімейства, тобто що при цьому столі сиділа сама Діва Марія. І намалював цей образ нібито сам Апостол Лука, який мав мистецький хист. Потім св.Єлена, мати імператора Константина, привезли цей образ до Константинополя у IV столітті, де він уславився благодатями. А князь Данило Галицький випросив в імператора подарувати йому цей чудотворний образ, і так ікона потрапила на землі Русі.
Дослідження ХХ століття показали, що ікона намальована не раніше ХІІ століття. Найімовірніше, що постала вона у ХІІІ-XIV століттях в Охриді — македонському місті, яке було активним християнським центром у ті часи. Звідти ікона «помандрувала» в Угорщину, де в той час правила Анжуйська династія. В дорозі святе зображення чимало постраждало, тому в Буді його перемалювали в італійському стилі художники, яких тоді було чимало при дворі. Можливо — як каже польський дослідник професор Войцех Крупнік — на землі Польщі його привезла королева Ядвіга. Однак імовірнішою є історична лінія, що веде через опольського князя Владислава, намісника короля Угорщини в Русі. Прагнучи вберегти цінний образ від татарсько-козацьких загонів, він забрав його з Белза до Львова. А потім образ Богородиці привезли до Ченстохови, у монастир паулінів, запрошених теж з Угорщини. Є точна дата прибуття образу з Червоної Русі до Ясної Гори: 31 серпня 1384 року.
Відтоді пауліни ведуть записи чудес і благодатей, отриманих від Бога за заступництвом Богородиці, що стала зватися Ченстоховською. До Неї приходили численні паломництва з Угорщини, Пруссії, Моравії, Сілезії; потім, коли Польща раз за разом зазнавала державного нищення і розбору її між сильнішими державами, Божа Матір Ченстоховська стала також національним символом і пунктом єдності поляків.
Історія Ясної Гори — це як героїчна оборона від «шведського потопу», так і напад на саму ікону. Жадібні й безбожні нападники, які завжди знайдуться в кожному народі — до тієї зграї злочинців входили і німці, й поляки, і русини, й чехи, — задурманена видінням казкових багатств, накопичених монахами, вдерлася в Ясногурський монастир. А що скарбів не знайшлося, то вони, як писав Ян Длугош, «простягнули руки свої по святі речі: такі як келихи, хрести, оздоби. Навіть сам образ нашої Пані обдерли». Також тоді на обличчі Діви з’явилися рани від шабельних ударів.
Король Владислав Ягелло звелів у 1431-1432 роках реставрувати образ — а фактично, намалювати його заново. При цій реставрації сліди ударів художники старанно відтворили.
Шати для ікони Богородиці та корони були відтоді не раз виготовлені й подаровані. Також Папа Бенедикт XVI благословив у 2010 році дві нові корони для образу Ченстоховської Діви, створені на пожертвування тисяч поляків. У новій короні Богородиці з’явилися сучасні дорогоцінності: камені з Місяця, Марса і Меркурія. А в центрі цієї корони вміщено камінь із Голготи, який передали францисканці, що душпастирюють у Святій Землі.
У 1904 р. папа Пій Х, на прохання польських єпископів, затвердив урочистість Ченстоховської Богородиці для Ясної Гори і тодішньої Влоцлавської дієцезії. Вперше цей день урочисто й офіційно відсвяткували 29 серпня 1906 року. Це рішення значно пожвавило паломницький рух. Підраховано, що в 1910 році в паломництві до Ченстохови взяли участь 800 тис. паломників.
У 1931 році папа Пій XI встановив 26 серпня святом Божої Матері Ченстоховської. Вперше Ясногірська Богородиця була вшанована цього дня 1932 року в під час святкування 550‑річчя паулінського монастиря.