Межу між спокусою та вчиненням гріха часто буває нелегко визначити.
Напевно, всі ми знайомі зі спокусами, які спадають нам на думку. Дехто може подумати, що вже вчинив гріх, навіть якщо не давав згоди на спокусу, а вона просто виринула у голові немов нізвідки.
Проте будь-який добрий сповідник сказав би вам, що відчувати спокусу — не те саме, що скоїти гріх. Можна переживати спокуси, як сатана спокушав Ісуса в пустелі, але зберегти чистоту душі.
У чому ж полягає різниця?
Святий Франциск Сальський у своєму «Вступі до побожного життя» надає чудовий матеріал для роздумів:
«Уявіть молоду принцесу, кохану дружину свого чоловіка, до якої якийсь негідник вислав гінця, щоб спокусити її невірністю.
Спочатку посланець висловить свою пропозицію.
Потім принцеса або прийме, або відкине залицяння.
Зрештою вона або пристане на грішну пропозицію, або відмовить».
Так само це працює і в духовному житті:
«Коли сатана, світ і плоть дивляться на душу, заручену з Божим Сином, вони ставлять перед цією душею спокуси і роблять їй пропозиції.
Спочатку душі пропонують гріх.
Ці пропозиції можуть бути їй приємні або ні.
Зрештою душа або погоджується, або відкидає гріх».
Іншими словами, є три сходинки вниз: спокуса, задоволення і згода. І хоча ці три кроки не завжди можна настільки чітко визначити, та їх можна простежити в усіх великих і серйозних гріхах.
З погляду святого Франциска Сальського, ключовим є те, що ми не отримували від цього задоволення і не погоджувалися на це: «Оскільки, переживаючи спокусу, ми не діємо, а лише страждаємо, і оскільки ми не отримуємо від цього задоволення, то не можемо нести провину».
Щоб точно зрозуміти, згрішили ви чи ні, коли спокуса спала вам на думку, краще проконсультуватися з духівником — як і в усіх подібних духовних питаннях.
Це не завжди легко; але якщо ми розберемося з кожною спокусою, щоб визначити, чи погодилися ми на неї, чи отримали від неї задоволення, — то зможемо краще зрозуміти, чи ми згрішили.
Наше життя на землі ніколи не буде вільним від спокус, але що ближчі ми до Бога, то краще зможемо боротися з цими спокусами і відкидати їх.