Роздуми до Слова Божого на понеділок ХV звичайного тижня, рік ІІ
В Новому Завіті слово «хрест» вживається у подвійному сенсі: 1) знаряддя смерті – хрест, на якому помер Ісус; 2) хрест – символ всякого життєвого тягаря, що нас пригнічує, є противним нашій природі, і що є «наче похід на смерть» (св. Тереза Бенедикта від Хреста, Едита Штейн) – цей тягар учень Ісуса має нести кожного дня. Замислимось, чим є хрест, в тому другому значенні. Іншими словами: що я маю взяти і нести за Ісусом, щоб бути Його учнем?
І прикликавши народ разом із своїми учнями, сказав їм: Коли хтось хоче йти за мною, хай зречеться себе самого, візьме на себе хрест свій і йде слідом за мною (Мк 8, 34).
«За Господом, Який несе хрест, не можна йти без хреста. Всі, хто слідують за Ним обов’язково йдуть з хрестом. Що ж це таке – отой хрест? Це всякого роду незручності, тягарі, скорботи, які приходять на нас ззовні та зсередини на шляху нашого добросовісного виконання Господніх заповідей, згідно Його духа і вимагань. Такий хрест так з’єднаний з християнином, що де християнин, там і хрест, а де не має цього хреста, там і немає християнина. Всесторонній комфорт і життя в утіхах не до лиця християнину. Його завдання себе очистити і виправити. Він як хворий, котрому потрібно зробити як не припікання, то ампутацію. А як тут обійдешся без болю… Бажає вирватися з неволі сильного ворога, а як тут обійтися без боротьби і ран. Має йти наперекір усім оточуючим його порядкам, а як тут обійдешся без незручностей і утисків. Радуйся коли відчуваєш на собі хрест, тому що це знак того, що ти йдеш слідом за Господом, шляхом спасіння, в рай. Потерпи трішки! Ось-ось буде кінець і вінци слави.» (св. Теофан Затворник).
Що є хрестом у Твоєму житті? Це місце, де вмирання стає для Тебе спасенним, де досвідчуєш смерті, якогось браку, терпіння, страждання, але все це стає для Тебе СПАСІННЯМ.
Св. Теофан Затворник говорить про три кінці хреста:
1) Немочі нашої людської природи, які ми повинні нести
2) Життєві тягарі: те, що виникає з нашої історії життя
3) Те, що виникає з наших обов’язків, з життєвої місії
Отці навчають про подвійний хрест:
1) Внутрішній: це боротьба нашого тіла і духа
2) Зовнішній: страждання, які приходять на нас зовні, через те, що ми пішли за Ісусом
Вперше слово «хрест» – стаурос вживається в Євангелії від Матея 10, 38:
Не думайте, що я прийшов принести мир на землю. Не мир прийшов я принести на землю, а меч. Я прийшов порізнити чоловіка з його батьком, дочку з її матір’ю і невістку з її свекрухою.І ворогами чоловіка будуть його домашні. Хто любить батька або матір більше, ніж мене, той недостойний мене. І хто любить сина або дочку більше, ніж мене, той недостойний мене. Хто не бере свого хреста й не йде слідом за мною, той недостойний мене. Хто своє життя зберігає, той його погубить; а хто своє життя погубить задля мене, той його знайде.
Ісус говорить про хрест в контексті своєрідного конфлікту в родині, коли хтось обирає шлях наслідування Ісуса. Коли ти усім серцем обираєш Ісуса, то це спричиняє розлам між тобою, котрий прагнеш йти за Ісусом і іншими твоїми родичами, котрі вважають тебе за дивака ненормального, починають ображатися, що ти замість того, щоб з ними посидіти в гостях йдеш на якусь там молитовну зустріч. Не розуміють і ображаються, коли ти не йдеш на компроміс з цим світом, як їм вигідно. Багато християн цього досвідчує, як багато різних незручностей постає тоді у відносинах. Це спричиняє багато терпіння, але воно стає місцем, де нас Бог спасає.