«Святий Дух – це, передовсім, Дух Творець, тому, отже, П’ятидесятниця є святом сотворення», – на це звернув увагу Папа Бенедикт XVI, у своїй проповіді під час Меси з нагоди П’ятидесятниці, яку він очолив 12 червня вранці в базиліці Святого Петра у Ватикані.
Святіший Отець зазначив, що особливістю цього свята є те, що воно позначає цілковите сповнення пасхального таїнства. В той час, як про подію П’ятидесятниці нам розповідає Книга діянь Апостолів, Літургія супроводжує цю розповідь уривками 103 Псалма, який є піснею хвали, якою все творіння прославляє Духа Творця. «Цим, – сказав Бенедикт XVI, – Церква хоче сказати нам наступне: Дух, Яким сотворені всі речі, та Святий Дух, Якого Христос зіслав від Отця на спільноту учнів, є одним і тим самим, отож – сотворення та відкуплення пов’язані одне з одним, та в глибині становлять єдине таїнство любові та спасіння». Для нас, християн, – вів далі Папа, – світ є плодом Божої любові, а тому Бог не є чужим і далеким, Він об’являється та має обличчя.
На це вказують друге читання та Євангельський уривок. Святий Павло навчає, що Святий Дух є Тим, хто дає нам розпізнати, що Христос є Господь. У Старому Завіті, – пояснив Святіший Отець, – титул «Господь» стосувався Бога, і під час читання Святого Письма його промовляли замість невимовного Божого імені. Тому, вираз «Ісус є Господь» в посланні святого Павла хоче сказати, що Ісус є Богом та, що Бог є Ісусом, а цю взаємність просвітлює Святий Дух. Святий євангеліст Йоан, в свою чергу, повторюючи образ, взятий з розповіді про сотворення, представивши Святого Духа як подих Воскреслого Христа, допомагає нам зрозуміти зв’язок між Ісусом, Святим Духом та Отцем. «Божий подих є життям, – сказав Бенедикт XVI. – Тепер же Господь вдихає в нашу душу новий подих життя, Святого Духа (…) і, таким чином, приймає нас до Божої родини».
У світлі першого читання Папа додав, що «Святий Дух оживляє Церкву. Вона не походить з волі людини, з роздумів чи вмінь людини чи з її організаційних здібностей, бо якщо би це було так, то вона вже давно би згасла, так само, як проминає кожна людська річ. Вона, натомість, є Христовим Тілом, оживленим Святим Духом». Поширення Божого завіту на всі народи землі, яке святий Лука представляє, перераховуючи відомі на той час народи, за словами Святішого Отця, означає те, що «від самого початку Церква є католицькою, і що її вселенськість не є плодом наступного приєднання різних спільнот. У дійсності, – сказав Бенедикт XVI, – Святий Дух від самого початку створив її як Церкву всіх народів; вона обіймає увесь світ, долає всі расові, класові та національні кордони, руйнує усі бар’єри та об’єднує людей у сповідуванні Триєдиного Бога».
За матеріалами: Радіо Ватикан