Катехизи для дітей, що приступили до Першого Причастя, від доктора богослов'я отця Костянтина Морозова OFM Cap.
Катехизи розраховані на «Білий тиждень», протягом якого діти щодня беруть участь у Месі:
Перший день
Другий день
Третій день
Четвертий день
Про Євхаристію дітям. П'ятий день
Які ліки ви знаєте і від чого вони? Як ви бачите зі своїх відповідей, ліки можуть мати різні назви. І від чого вони лікують? Від горла, від нежиті, від розладів. Скільки є хвороб, стільки й ліків. Є ліки для хворої голови, носа, вух, горла, шиї, живота, для ніг, рук, для шкіри, для нирок, серця, шлунка і так далі.
А чи можна сказати, що Євхаристія – це ліки? І якщо ви кажете, що так, то від чого лікують Тіло і Кров Христові? Ви впевнені, що Тіло і Кров Христові від чогось лікують?
Вже не бачу на ваших обличчях стільки впевненості. Чи дійсно Євхаристія лікує?
Отці Церкви, тобто авторитети в Церкві, говорять, що Євхаристія насправді лікує. Вони назвали Тіло і Кров Христові ліками, що дарують безсмертя.
Але не тільки Отці Церкви говорять, що Євхаристія лікує. Також про це говорить один із обрядів Євхаристії. Ми під час Євхаристії стаємо двічі на коліна: перший раз, коли чуємо розповідь про встановлення Євхаристії, а другий раз – перед самим Причастям, коли священик підносить Тіло і Кров Христові і говорить: «Ось Агнець Божий, що бере гріхи світу. Блаженні, запрошені на трапезу Агнця». І ми відповідаємо: «Господи, я недостойний, щоб ти прийшов до мене, але скажи лише слово, і видужає моя душа». Тобто, ми просимо Ісуса, щоби Він прийшов у Причасті і вилікував нашу душу. Цими словами ви визнаємо, що наша душа хвора. Вона занедужала, як слуга сотника з Євангелія. І сотник попросив, щоб Ісус прийшов на допомогу хворому слузі. Він сказав Ісусу: «Я не достойний, щоби ти увійшов під дах мого дому, але скажи лише слово, і видужає мій слуга». Перед Причастям ми використовуємо слова сотника, але просимо, щоб Ісус прийшов на допомогу нашій хворій душі.
Цікаво, на яку хворобу хворіє наша душа? Можу погодитися з вами, що дуже частою нашою хворобою є гріх. Проте чи не здається вам, що ліки на гріх знаходяться в іншій «аптеці» – у сповідальниці. Там Христос дає ліки на гріх. Можу погодитися з вами, що на початку Євхаристії Христос своє благодаттю змиває наші щоденні, не важкі гріхи. Але ми вже практично знаходимося на кінці Служби. Тобто йдеться про таку хворобу, яка залишається навіть після сповіді, навіть після акту покаяння на початку Євхаристії.
Що це за хвороба? Вона мусить бути хронічною, тобто такою, яка є постійно з нами, яка постійно дає про себе знати, адже ми постійно, на кожній Євхаристії, просимо про зцілення з цієї хвороби. Якщо б ми вже були здорові, просити Ісуса про зцілення було б дивним, чи не так? Отже, ми – хворі. І на яку таку хворобу?
Щоби допомогти вам, скажу, що ця хвороба пов'язана зі слабкістю. В дитинстві я чув від мами, яка по телефону казала: «Мій малий – слабий». Для мене це було дивно чути, але я не міг з нею не погодитись, у хворобі я відчував слабкість. Отже йдеться про слабкість нашої душі в любові. Є заповідь: Будеш любити Бога з усієї твоєї душі, з усього твого серця, з усіх твоїх сил. А сил в нас мало, дуже мало! Є друга заповідь: Будеш любити ближнього, як самого себе. А Ісус додає: Будеш любити твого ворога. А сил в нашій душі мало, дуже мало! Слабує наша душа!
Тож треба нам кричати до Ісуса: «Скажи лише слово і одужає наша душа, набереться сил від Тебе. І буде любити Бога понад усе, і буде любити ближнього, як себе, а навіть більше, ніж себе». Ісус не може пройти повз, Він дає нам ліки – своє Тіло і Кров і говорить нам: «Беріть і їжте, це Тіло Моє. Це небесний хліб, який дарує життя вічне», «Беріть і пийте. Це є Кров Моя. Це справжній небесний напій, завдяки якому будете мати в собі вічне життя, це ліки, які дарують безсмертя».