Сьогодні під час загальної аудієнції Папа Франциск розпочав новий цикл катехиз про Євхаристію.
«Ми не можемо забувати про велику кількість християн, які в усьому світі протягом двох тисяч років історії чинили спротив аж до смерті, захищаючи Пресвяту Євхаристію; а скільки ще також і сьогодні ризикують життям, аби взяти участь у недільній Святій Месі», — сказав Святіший Отець, пригадавши події з часів переслідування християн за правління імператора Діоклетіана:
«У 304 році групу християн на півночі Африки зненацька застали тоді, коли в одному домі служили Святу Месу. Всіх заарештували. Під час допиту римський проконсул запитав їх, чому вони це чинили, попри те, що знали про абсолютну заборону. Вони відповіли: “Без Господнього дня не можемо жити”, що означало: якщо не можемо служити Євхаристію, то не можемо жити, наше християнське життя загине».
Як пригадав Наступник святого Петра, Сам Ісус казав Своїм учням: «Якщо не споживатимете тіло Чоловічого Сина й не питимете його кров, не матимете життя в собі. Хто тіло моє їсть і кров мою п'є, той живе життям вічним, і я воскрешу його останнього дня». Ці північноафриканські християни, що були вбиті за служіння Пресвятої Євхаристії, дали свідчення того, «що можна зректися земного життя задля Євхаристії, тому що вона дає нам вічне життя, вчиняючи нас учасниками Христової перемоги над смертю».
Це свідчення, за словами Папи, стосується кожного з нас, спонукуючи відповісти на запитання: що для нас означає брати участь у безкровній Жертві Святої Меси та приступати до Господньої трапези? «Чи ми шукаємо цього джерела, “з якого струменіє жива вода” на життя вічне? Вода, яка вчиняє наше життя духовною жертвою прослави і подяки та вчиняє нас одним тілом з Христом?» – запитав Святіший Отець, додаючи:
«У наступних катехизах хочу відповісти на деякі важливі запитання щодо Євхаристії та Святої Меси, щоб наново відкрити, чи навіть і пізнати, як через це таїнство віри сяє Божа любов».
Наступник святого Петра пригадав, що Другий Ватиканський Собор був натхнений бажанням привести християн до розуміння величі віри та краси зустрічі з Христом. І для нього необхідно, насамперед, «під проводом Святого Духа здійснити оновлення Літургії, бо Церква постійно нею живе та завдяки їй оновлюється». Однією з головних тем, яку підкреслювали Отці Собору, є «літургійне формування вірних, незамінне для справжнього оновлення». І саме це є одним із завдань нового циклу катехиз.
«Пресвята Євхаристія — це чудесна подія, в якій уприсутнюється Ісус Христос, наше життя. Брати участь у Святій Месі означає ще раз переживати страсті та відкупительну Господню смерть. Це богоявлення: Господь уприсутнюється на престолі, щоб бути принесеним в жертву Отцеві за спасіння світу. Там Господь присутній з нами», – наголосив Папа, звертаючи увагу на те, що ми, натомість, будучи на Службі, часто займаємося чи думаємо про щось стороннє. Тому варто замислитися про свою поведінку під час Служби Божої, чи пам’ятаємо про те, що брати в ній участь означає «наново переживати Господні страсті та смерть».
«Спробуймо поставити собі кілька простих запитань. Наприклад, чому на початку Святої Меси робимо знак святого хреста та акт покаяння?» – вів далі Святіший Отець, звернувши увагу також і на те, що слід навчати дітей правильно та гідно робити знак святого хреста, бо це є пригадкою про те, що ми відкуплені Господнім хрестом. Інші запитання, на які шукатимуться відповіді під час цих катехиз, наступні: чому на Святій Месі є читання з Святого Письма? Що означає, коли священик каже: «Вгору піднесім серця»?
«Він не каже: “Вгору наші мобілки, щоб сфотографувати”. Ні, це негоже, – мовив Папа. – І скажу, що мене дуже засмучує, коли служу тут, на площі чи в базиліці, бачити піднесені численні мобілки, і то не лише вірних, але й у священиків і навіть – єпископів. На милість Божу! Свята Меса – це не театральне дійство. Це участь у Господніх страстях і воскресінні!».
Підсумовуючи, Наступник святого Петра підкреслив, що дуже важливо повертатися до основ, наново відкривати те, що суттєве, через те, що бачимо під час відправи Святих Тайн. Адже прохання святого апостола Томи побачити й доторкнутися до ран від цвяхів на Ісусовому тілі «є прагненням мати змогу якимось чином “доторкнутися” до Бога, щоб увірувати». І те, про що Тома просив у Господа, це те, чого «всі ми потребуємо».
«Святі Таїнства, — сказав Папа, — виходять назустріч цій людській потребі. Святі Таїнства, й особливо Євхаристія — це знаки Божої любові, упривілейовані шляхи для зустрічі з Ним».