Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 27 квітня
Що означає суперечність у тому, що в Діяннях написано про видіння Павла? Розповідаючи про видіння Павла, Лука каже, що ті, що були з ним, чули голос, але нікого не бачили. Коли він передає, як Павло розповідав про це видіння, стоячи на сходах, то каже, що інші бачили світло, але голосу не чули.
З погляду історичного тлумачення це місце влучно пояснив Златоуст. Він вказав, що перша розповідь (яка свідчить, що присутні чули голос) має на увазі, що вони чули голос Павла, який сказав: Хто ти, Господи? (Діян 9, 5), а жодної іншої людини, крім Павла, не бачили. Друга розповідь, яка свідчить, що вони бачили світло, але голосу не чули, має на увазі, що вони не чули звернених до Павла слів Господа, а тільки бачили світло.
Згідно зі споглядальним трактуванням, це місце слід розуміти так: розуму, який пізнає, — як Павлу, товаришать помисли. Коли Слово вперше являється розуму, думки чують лише відгомін і подобу знання, але нічого чіткого не бачать. Коли ж розум досягає успіху і «опиняється на сходах» (Діян 21, 40), тобто досягає підвищеного споглядання, то думки сприяють вже не як подоба, а повною мірою виявляються сопричасними світлу істини. (…)
Коли розум очищується від пилу різноманітних думок стосовно сущих речей, що покриває його, тоді йому ясно відкривається слово істини, яке справді дарує повчання, що усуває його недавні чуттєві спомини, як луску, що відпала від очей, — подібне сталось із апостолом Павлом. Луска — це сприйняття самих лише слів Писання, які перешкоджають чистому зверненню до Слова істини, і чуттєве пристрасне споглядання видимих речей, яке накладається на проникливу пильність душі, немов покров.
св. Максим Сповідник
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або гаманець WebMoney: WMU U597761928561.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com