У часописі «Communio» з’явилася стаття вислуженого папи Бенедикта XVI, присвячена християнсько-юдейському діалогу.
«Милосердя та покликання без жалощів» — під таким заголовком у свіжому випуску міжнародного богословського часопису «Communio» побачила світ стаття Бенедикта XVI. Вона присвячена розглядові документа, який 2015 року оприлюднила Комісія Святого Престолу в справах релігійних стосунків із юдаїзмом у контексті 50-річчя Декларації Другого Ватиканського Собору про міжрелігійний діалог «Nostra аetate». Автор ділиться думками про пособорне скасування так званої «теорії заміни» та концепцію «ніколи не розірваного союзу», повідомляє Vatican News.
Із передмови кардинала Курта Коха дізнаємося, що Бенедикт XVI вручив йому цей текст як особисті роздуми, не призначені для оприлюднення. Кардинал, однак, переконав вислуженого папу опублікувати текст на сторінках часопису «Communio», співзасновником якого свого часу він був ще як професор Йозеф Ратцінґер. На думку префекта Папської Ради сприяння єдності між християнами, при якій діє Комісія Святого Престолу в справах релігійних стосунків із юдаїзмом, ця стаття може стати важливим внеском у поглиблення діалогу між Католицькою Церквою та юдаїзмом, що завжди лежало на серці папи Бенедикту.
Датована 26 жовтня 2017 р. стаття авторства Йозефа Ратцінґера – Бенедикта XVI аналізує актуальний стан християнсько- юдаїстського діалогу, вказуючи на необхідність поглиблення та уточнення понять «теорії заміни» та «ніколи не розірваного союзу». За словами автора, дві тези (що Церква не замінила Ізраїль і що союз між Богом та Вибраним народом ніколи не був розірваний) загалом правильні, але у різних аспектах недостатньо чіткі та потребують подальшого критичного аналізу.
Вислужений папа уточнює, що ідея про те, ніби Церква посіла місце Ізраїля, «ніколи не існувала як така». Більше того, з християнського погляду юдаїзм має особливий статус, не як «релігія серед інших», але «перебуває в особливих умовах і як такий має бути визнаний Церквою».
Також і питання «ніколи не розірваного союзу» між Богом та євреями — ствердження, висловленого святим Йоаном Павлом ІІ, яке сьогодні є частиною очевидного інтерпретаційного горизонту юдаїзму з християнського погляду, — на думку Бенедикта XVI, вимагає деякого розрізнення. Це ствердження «можемо вважати правильним» загалом, але при докладному підході воно «вимагає уточнень і поглиблення».
«Формулювання про “ніколи не розірваний союз” було, без сумніву, великою допомогою на першому етапі оновленого діалогу між євреями та християнами, — підсумовує автор, — але в далекоглядній перспективі воно не є достатнім для представлення масштабу дійсності в належний спосіб».