Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 4 жовтня
Небесне і земне було відділене одне від іншого і не мало одної голови. У стосунку до створіння був один Бог, а щодо об’єднання цього не було, тому що коли розповсюдилась спокуса язичництва, люди відійшли від послуху. Коли настане повнота часів. Сповненням часів апостол назвав власне порядок світу. Зауваж, як він чітко висловлюється. Показуючи, що початок нашого спасіння, пропозиція, бажання і перший рух — в Отці, а його виконання у вчинках − через Сина, він ніде, одначе, не називає Сина слугою. Каже: Він призначив нас наперед для себе на те, щоб ми стали його синами через Ісуса Христа, (…) на хвалу слави своєї благодаті (…). У Ньому маємо відкуплення Його кров’ю, (…) згідно з багатством Його благодаті, (…) щоб, коли настане повнота часів, здійснити його — об’єднати все у Христі, — і ніде не назвав Його слугою. Якщо ти скажеш, що частинки εν (в), δια (через) вказують на статус слуги, то зауваж, як їх тут використано. На самому початку послання апостол сказав: Волею Отця (δια τοΰ δελήματος τοΰ Πατρός).
Отець, — каже, — захотів, Син це бажання виконав. Тут немає того, щоб Син був позбавлений дії, тому що Отець захотів, або щоб Отець був позбавлений бажання, тому що Син діяв. У Отця і Сина все спільне. І все моє — твоє, твоє ж — моє, — каже Син (Йн 17,10). Сповненням часів було Його пришестя. Отже, коли Він все зробив через ангелів, пророків і закон, та не осягнув свого, навпаки, міг би навіть пожаліти, що намарно створив людину, намарно дав буття тому, хто занадто просунувся у зло; коли всі без різниці гинули, і гинули в більшій кількості, ніж в часи потопу, — тоді Він надав лад всьому через благодать, так що виявилось, що Він не бездумно і не намарно створив це. Це здійснення часів апостол називає премудрістю. Чому? Тому що люди тоді осягнули спасіння, коли найвірогіднішою була їхня загибель. Ще апостол пише: очолити. Що означає очолити (άνακεφαλαιώσασθαι)? Це означає об’єднати. У нас чолом, заголовком (άνακεφαλαίωσις) зазвичай називається наведення в коротких виразах того, про що треба говорити довго або ж скорочений виклад всього, про що було багато сказано.
Отже, це слово може означати наступне: устрій нашого спасіння, яке Він так довго підготовляв, Сам же і очолив, тобто скоротив, або, коротше кажучи, хоча із збереженням правди, і то прийняв, і все приєднав. Ось що означає очолити! Але є ще щось, що також називається цим словом. Що ж це? У Христі в тілі Бог поклав одного голову для всіх: для ангелів і людей, тобто дав одне верховне начало ангелам і людям, одним — Христа у тілі, іншим — Бога Слово. Це так, як хтось сказав би про дім, що в ньому одне гниле, а інше міцне, і відновив би дім, тобто зміцнив би його, підклавши міцнішу основу, так і тут усіх привів під одного голову.
св. Йоан Золотоустий
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com