Роздуми над Божим Словом на свято Стрітення Господнього
Сивий старець Симеон узяв на руки Дитятко Ісус і віддав хвалу Богові. Це дивовижна зустріч старої людини і нового життя. Що означає ця зустріч і чому вона така важлива?
Кожна грішна людина старіє і мусить померти, тому всі ми так прагнемо не просто прожити свій вік, але побачити живого Господа, справжнє Життя: «Господь, якого ви шукаєте, прийде негайно у храм свій і Ангел союзу, якого ви бажаєте» (Мал 3, 1). Найбільше бажання Симеона сповнилося: «І було йому обіцяно Духом Святим, що він не побачить смерті, доки не побачить Христа Господнього» (Лк 2, 26). Тому Симеон уособлює всі людські покоління, які після гріхопадіння Адама і Єви очікували на об’явлення Спасителя людського роду. Нарешті вслід за Симеоном можемо споглядати справжнє Життя, як пише апостол Йоан: «У ньому було життя, і життя було — світло людей. Справжнє то було світло — те, що просвітлює кожну людину. Воно прийшло у цей світ» (1, 4.9). Господь Ісус втілився і освятив кожну мить людського життя від моменту зачаття до її смерті.
Те, що перша людська пара втратила, тепер було повернено нам в Ісусі Христі. Адам і Єва отримали в раю прокляття смерті, але тепер у святині Марія та Йосиф тримають в обіймах того, хто є благословенням, хто в усьому уподібнився братам. Як пише автор послання до Євреїв: «А що діти стали спільниками крові й тіла, то й Ісус подібним чином став їхнім спільником, аби своєю смертю знищити того, хто має владу смерті, тобто диявола, і визволити тих, які через страх смерті все життя утримувалися в рабстві» (2, 14-15).
Непослух Адама та Єви став причиною всіх страждань та проклять. Йосиф та Марія навпаки зображені як подружжя, яке вірно виконує всі приписи та законні звичаї. Абсолютно все здійснюється «згідно із Законом Мойсея», «як то записано в Господньому Законі». Марія та Йосиф чинять все за Божим словом, як уточнює євангеліст Лука «згідно зі сказаним», «щоби зробити з [Дитятком] за законним звичаєм». Вони виконали все за Законом Господнім. Ось чому Симеон благословив їх обох.
Але далі Симеон звернувся тільки до однієї Марії, поминаючи Йосифа. На той час, коли Ісус стане знаком протиріччя, Йосиф вже залишить цей світ і тобі самій, [Маріє] меч прошиє душу, щоб відкрилися думки багатьох сердець! Благословення Життя було принесене на землю і об’явлене в святині. Однак воно ще мало здійснитися в своїй повноті дорогою страждань та жертви відкуплення, в якій Марія матиме особливу участь, настільки безпосередню, що лезо меча проникне в її душу.
Що означають ці таємничі слова Симеона: «Ось, Цей поставлений на падіння і на піднесення багатьох в Ізрáїлі, Він буде знаком протиріччя?» Знак протиріччя — це Бог, Який став людиною. Протиріччя також в тому, що Діва стала Матір’ю Бога, і через це всі ми стали спільниками крові й тіла в Ісусі Христі. Протиріччя в тому, що Святий Бог помер на хресті за грішників, що Той, Хто є благословенням, став прокляттям на дереві хреста. Протиріччя у тому, що зі смерті постало життя і воскресіння.
Це явна суперечність, через яку впадуть невіруючі та повстануть віруючі. Ось, Цей поставлений на падіння… Це також означає, що сам Господь впаде з хреста на руки Матері та буде покладений, як зерно у землю, щоб сталося піднесення (грецькою анастасіс), тобто воскресіння, підняття багатьох в Ізрáїлі.
Господь пройде через безліч протиріч. Він вчинить неможливе, щоб відкрилися думки багатьох сердець, розпочинаючи від серця Божої Матері, прошитого мечем, та пробитого боку Ісуса Христа.