Погляд

Чи можна довести чудеса Ісуса, описані в Євангеліях?

26 Травня 2020, 14:17 831

Євангелія розповідають про чудеса, які зробив Ісус: про несподівані зцілення, про померлих, яких він повернув до життя, розмноження хлібів та риби (…) Присутність чудес у Новому Завіті завжди була головною причиною того, що заради «духа науки» ці тексти приписували до категорії легенд.

Дух науки, який мав би відроджувати певні ствердження, визнає можливість існування лише явищ зі списку пояснених на сьогодні офіціальною наукою. Всі інші отримують ярлики брехні, ілюзії, параної, маніакального марення. Так, як зробив це, наприклад, Саймон Ньюкомб, відомий астроном і математик: на початку 1903 року він опублікував дослідження, яке науково «довело», що все, важче за повітря, літати не може. В грудні того ж року брати Райт пролетіли на своєму літаку 266 метрів.

 

Чи можна «довести» чудеса Ісуса, описані в Євангеліях?

Серед «вільних духом» панував — частково це відбувається і сьогодні — так званий принцип «закритого розуму». Цей принцип у нашому випадку приводить до твердження (ще до будь-якого дослідження євангельських документів), що вони можуть бути правдивими лише тоді, коли розповідають про «природні» події; і це точно маніпуляція, якщо вони вказують на факт, який офіційна наука ще не спрогнозувала і не з’ясувала.

Немає потреби нагадувати, що судження a priori про неможливість будь-чого, методологічно суперечить справжньому духу науки. Наука розвивається, враховуючи досвід, який раніше вважався неможливим. Коли науковець приймає систему, на підставі якої хоче фільтрувати факти, він перестає бути науковцем, а стає ідеологом. Його навіть можуть визнавати вільнодумцем. Насправді ж він зовсім не «вільний духом», бо стає ув’язненим у клітці схем.

Проте гіпотеза про те, що багато з цих досліджень початків християнства вже безповоротно спростовані, постійно викликає гнів. Спростовані не лише з огляду на висновки, пов’язані з розвитком археології та екзегези, але також йдеться про дух, який їх оживляє. Над цими хитромудрими книжками досить часто висить атмосфера клерикалізму: ніби протилежного, але тієї ж природи, що і догматизм, гординя, містифікації певної старої християнської апологетики. Тому зрозуміло, що ми не будемо тут пробувати «доводити» чудеса, приписувані Ісусу в Євангеліях.

 

Християнський апологет чи атеїстичний пропагандист?

Вирішувати історичну проблему Христа, відразу ступаючи на терен «євангельських чудес» — це чинити, як Бертран Расел, який написав книжку, щоб об’явити нам, що він «не може бути християнином». Чому? Бо представляючи Бога не лише як Бога любові та милосердя, а й справедливості, євангельський Ісус говорить також про можливість покарання, впроваджуючи тим самим поняття «пекла». Отже, стверджує нобелівський лауреат, сер Бертран Расел, «Ісус не може бути Богом, бо я не вірю в пекло…»

Той, хто виходить із чудес чи від конкретних пунктів вчення, приписуваного Ісусу, щоби пояснити Євангеліє, заходить у глухий кут: він християнський апологет чи атеїстичний пропагандист? Бо він вибирає типовий метод того, хто пробує приручити бика, хапаючи йог за хвіст. Тоді, як відомо, що треба брати бика за роги. За роги, які у цьому випадку означають спробу дослідити всі можливі гіпотези щодо початків християнства без упереджених припущень чи будь-яких жорстких чи псевдонаукових, чи ще гірше — святенницьких схем.

Щодо особи Ісуса, Який єдиний в історії представлений як Бог і Який порушує саму історію, не можна обирати бічні шляхи або аварійний вихід у стилі Бертрана Расела й багатьох інших, щоб уникнути проблеми. Науково — і, можливо, також морально — неправильним є метод, коли пробуємо уникнути питання, яке Євангеліє приписує наляканому Пилатові («Хто Ти такий? І звідки походиш?»), утікаючи в дискусії про пекло, існування ангелів чи втихомирення бурі. Ці й багато інших питань (зокрема чудеса) логічно підпорядковані головному питанню. А це все те ж питання, яке ставили Ісусу учні Йоана: «Чи Ти той, хто має прийти, чи іншого маємо чекати?» (Мт 11,3).

Уривок із книжки «Opinie O Jezusie», Vittorio Messori

Переклад CREDO за матеріалами: Вітторіо Мессорі, Aleteia

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

Ісус Христос

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: