У своїй першій великопісній катехизі 2021 р. для Римської курії кардинал Раньєро Канталамесса розповів про роль досвіду хрещення у Святому Дусі в християнському наверненні.
Ієрарх зазначив, що тут ідеться не тільки про досвід, пов’язаний із харизматичним рухом. «Було і є безліч християн, які мали аналогічний досвід, нічого не знаючи про хрещення в Дусі, а отримали сильне вилиття благодаті та помазання Святим Духом після реколекцій, зустрічей або читання», — сказав італійський капуцин.
У вступі до своїх роздумів він пояснив, у чому полягає навернення, до якого ми покликані під час Великого Посту. «Сповнився час і Царство Боже близько; покайтеся і вірте в Євангеліє» (Мк 1,15) — саме ці слова Ісуса, якими Спаситель розпочав свою прилюдну діяльність у Галілеї, стали лейтмотивом першої катехизи кардинала Раньєро Канталамесси для представників Римської курії.
Новий Завіт каже про три типи навернення. Перший пов’язаний із прийняттям віри в Христа: «Покайтеся і вірте в Євангеліє», — каже Ісус на початку своєї місії. Другий заклик до навернення звернений до апостолів, які думають не про Боже Царство, а про своє місці в ньому: наверніться і будьте як діти.
«Це навернення тих, хто уже увійшов до Царства, хто повірив у Євангеліє і давно вже служить Христу. Це наше навернення! (…) Ісус просто каже, що маємо стати дітьми. Для апостолів знову стати дітьми означає повернутися до моменту свого покликання на березі озера чи на митниці — без претензій, титулів, порівняння з іншими, заздрості, змагання; багатими лише обітницею («Я зроблю вас рибалками людей») і присутністю Ісуса. Вони були тоді товаришами по пригоді, а не конкурентами, які борються за перше місце. Також і для нас знову стати дітьми означає повернутися до моменту, коли ми зрозуміли, що покликані, до миті священницьких свячень, чернечих обітниць, першої особистої зустрічі з Ісусом. Коли ми казали: ”Достатньо тільки Бога” — і вірили в це», — зазначив кардинал.
Третій заклик до навернення знаходимо в Одкровенні; він скерований до Церкви в Лаодікеї, яка стала літеплою. Христос каже до неї: будьте гарячі й наверніться!
Кардинал Канталамесса зауважив, що схожий заклик до ревності ми знаходимо також у листах св.Павла — який, однак, каже про ревність у Дусі. Це, третє. навернення не може бути наслідком аскетичності, воно — плід Святого Духа. Свідчення такого навернення ми знаходимо в Отців Церкви, які часто говорили про необхідність помазання Духом, що виражалося у «тверезому сп’янінні», як у день П’ятдесятниці, коли апостолів, на яких зійшов Святий Дух, помилково прийняли за п’яних.
Папський проповідник нагадав, що місце, де діє Святий Дух, — це насамперед Євхаристія і Святе Письмо. Поряд із цими двома звичайними шляхами, якими Дух сходить на віруючого, є також і третій шлях, надзвичайний: хрещення у Святому Дусі.
«Я згадую про це тут без прозелітизму, а лише для того, щоб відповісти на побажання Папи Франциска до членів Католицької харизматичної віднови, щоб вони ділилися з усім Божим народом цим струменем благодаті, яку пережили під час хрещення в Дусі. Вислів “хрещення в Дусі” походить від самого Ісуса. Згадуючи про близький день П’ятдесятниці перед тим, як вознестися на Небо, Він сказав своїм апостолам: “Йоан хрестив вас водою, ви ж будете хрещені по кількох днях Святим Духом” (Діян 1,5). Це ритуал, у якому немає нічого від езотерики; він складається з простих жестів, спокою та радості, які супроводжує позиція смирення, покаяння, готовності стати дітьми. Це віднова, актуалізація не лише Хрещення та Миропомазання, а й усього християнського життя», — пояснив кардинал Канталамесса.
Він зазначив, що «хрещення в Дусі стало простим і потужним засобом віднови життя мільйонів віруючих майже в усіх християнських Церквах. Неможливо порахувати людей, які були християнами тільки за назвою, а завдяки цьому досвіду стали християнами справжніми, відданим молитві прославлення й Таїнствам, активними євангелізаторами і готовими взятися за пастирські завдання в парафіях. Це справжнє навернення від літеплості до ревності!» — підкреслив проповідник Папського дому.