«Велика П’ятниця запрошує нас надати сенсу і внести надію в наш досвід хреста. Також і того, що його зараз переживає світ через пандемію коронавірусу», — сказав кардинал Раньєро Канталамесса.
Як папський проповідник, він щороку проголошує науку під час Літургії Великої П’ятниці у Ватикані.
В інтерв’ю тижневикові «Famille Chrétienne» про значення хреста ієрарх нагадує, що літургія Господніх Страстей у тій формі, яку ми знаємо сьогодні, сформувалася досить пізно, в IV ст., а адорація хреста в ній запозичена з Єрусалима, де у Велику П’ятницю християни поклонялися реліквії Святого Хреста на Голготі.
Папський проповідник зазначив: перші християни не хвалилися хрестом, щоб не викликати в інших людей страх. Бо у стародавньому світі розп’яття було найжахливішою карою, призначеною для рабів. Цицерон казав, що в присутності римських громадян не прийнято навіть про це згадувати. Однак же св.Павло відкрито визнає, що для нього саме хрест — це привід хвалитися. Церква від самого початку розуміла, що смерть Ісуса на хресті — це не епізод, а подія, яка змінила всю історію людства. У візантійському та романському мистецтві Розіп’ятого показують в царській поставі, з очима, відкритими на світ. Це — Христос із Євангелія від св.Йоана, де розп’яття — це возвеличення і заповідь останньої перемоги.
Кардинал Канталамесса наголошує: справжня всемогутність Бога об’являється в Його цілковитому безсиллі на Хресті. Вслід за Анрі де Любаком проповідник нагадує нам, що об’явлення Бога як любові зобов’язує світ переглянути своє уявлення про Бога. На думку папського проповідника, теологія не до кінця зробила з цього висновки. Ісус помирає на Хресті не лише для того, щоби сплатити борг людини, а для того, щоб любов Божа могла досягти людини в її найбільшому віддаленні, в яке вона потрапила, бунтуючи проти Бога, — тобто в смерті. Тому смерть — це місце, де також оселилася Божа любов.
Папський проповідник нагадує також про наші щоденні хрести. За словами Ісуса, ми маємо зректися себе, взяти свій хрест і йти за Ним. «Але самозречення і хрест — це не мета, а засіб. Я зрікаюся себе, щоб оперти своє життя на Христі і йти за Ним не тільки на Голготу, а й далі, до воскресіння. Наше спасіння — не в нашому хресті, а в Хресті Христа»,— нагадує кардинал Канталамесса. Він також застерігає: той, хто хоче Христа без хреста, все одно матиме хрест, бо страждання нікого не оминуть, — але цей хрест буде без Спасителя. «Тоді як Велика П’ятниця надає нашому хресту сенс і надію», — додає італійський капуцин.