Католицькі вчені та біоетики висловили занепокоєння повідомленням про те, що китайські вчені успішно створили «химерний» ембріон, який частково складається з клітин мавпи, а частково — з людських клітин.
У статті журналу «Клітина» від 15 квітня 2021 року описано, що вчені видобули бластоциту макаки та поєднали її з людськими клітинами. Потім бластоцита перетворилася на химерний ембріон, тобто на зародок, що містить у собі клітинний матеріал двох видів. Метою винаходу є штучне вирощування людських органів, які потім можна буде використовувати для трансплантації.
Раніше подібні експерименти вже проводилися за участі клітинного матеріалу різних видів тварин, однак людські клітини застосовувалися вперше.
«Коли справа стосується етичності питання поєднання клітинних матеріалів людей та тварин, дуже суттєвими є деталі того, що саме роблять дослідники», — сказав отець Тад Пахольчик, директор центру освіти Національного католицького центру біоетики США.
За його словами, етичним прикладом подібних дослідів можна назвати «імплантацію людських стовбурових клітин у ембріональні клітини мавпи, щоб вирощувати серця, нирки та інші органи всередині організму мавпи аби подолати серйозний дефіцит донорів під час трансплантацій органів». Він підкреслив, що такі експерименти можна вважати етичними, поки дотримуються певні межі. Однак зворотний процес — додавання стовбурових клітин мавпи до людського клітинного матеріалу — викликав би «серйозні етичні заперечення».
О. Пахольчик повідомив що метою таких дослідів повинне бути «спонукання організму одного виду до вирощування органів або тканин іншого виду», але не створення нових видів.
«Процедури не повинні передбачати відтворення основних рис людської ідентичності або пізнання у організмі мавпи, наприклад, через мозкову систему людини», — сказав він, додавши, що мавпа також не повинна отримувати здатність продукувати людські гамети. Крім цього о. Пахольчик зазначив, що «процедури не повинні мати на меті створення, знищення або експлуатацію людських ембріонів», а також що «стовбурові клітини, які використовуються для створення химерних тварин, повинні мати етичне походження».
«Ми використовуємо тварин для широкого кола цілей: ми їх їмо, виготовляємо одяг, користуємося ними для базових наукових досліджень, — отже, якщо ми можемо використовувати їх для створення органів, необхідних для порятунку життя людей, не перетинаючи основних етичних меж, такий підхід може бути корисним», — сказав він.
О. Ніканор Австріако ОР, професор біології у коледжі Провіденса, налаштований скептично щодо етичності питання створення химерних організмів з клітин людини та тварини. Він сказав, що такі дослідження можуть бути виправданими «якщо виникне нагальне питання проведення досліджень, що принесуть користь здоров’ю людей», і що його «непокоїть» такий тип експериментів.
«Я не вірю, що наше постхристиянське та утилітарне суспільство має моральні ресурси на те, аби встановити межі взаємодії з людськими ембріонами, — сказав він. — Експерименти вважаються виправданими, якщо вони покликані полегшити біль і страждання».
Хоча подібні експерименти з клітинами свиней були менш успішними, о. Австріако назвав їх «альтернативою, що не несе такої ж етичної небезпеки».
«Я вірю у щире бажання покращити здоров’я та добробут людей, — сказав він. — Однак у постхристиянському суспільстві, що легалізує аборти, мало турбуються про етичність створення та використання людських ембріонів, доки наука “допомагає” людям».