Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 18 березня
Ти питав, чому разом із написаним хто до дружини ближнього вчащає: (…) не буде той безвинним, сказано: хто б її не торкнувся. Відповідаю, що проповідник слово входити (як вжито в грецькому перекладі — прим. пер.) вжив у сенсі такого перебування разом, про яке Сараї сказала Аврамові: ввійди-но до моєї рабині, може я матиму дітей завдяки їй (Бут 16, 2). А слово торкатися вжив у сенсі пестити та обіймати. Адже і це, хоча в порівнянні до першого й не виглядає гріхом, одначе за осудом по правді справедливо називається падінням. Якщо навіть проникливий погляд визнається перелюбом, тим більше ним визнають подібний дотик. Як на картинах фарба вражає більше ніж форми, так і в стосунку до тіл дотик діє сильніше від погляду. Тому, якщо засуджено погляд, що є менш грубим, то небезпідставно заборонено дотик, як насолоду ще грубшу. (…)
Щодо порівняння в Біблії перелюбу й крадіжки: якщо вкрав, щоб попоїсти.
Хіба не знаєш, що порівняння використовують, коли йдеться про предмети зі спільною натурою, а не зовсім різні. І те, що порівнюється по спільних рисах, ставиться не окремо одне від одного, а цим показується також нижчість одного й більшість іншого. Як одне гріхопадіння — погано, інше — гірше, а третє ще гірше від них. Наприклад, крадіжка — це погано, гірша за нього розпуста, а перелюб найгірший серед них. Так і перемога в одному — це добре, в іншому краща, а в третьому найкраща з усіх. Наприклад, шлюб є добрим, стриманість краща, а дівицтво найкраще за все.
Тому менше з найкращого ставиться не в іншу категорію, а в цю ж, тільки нижче. Хто є дівичим, той буде порівнювати з дівицтвом не розпусту, а стриманість і добрий шлюб. І Святе Писання, порівнюючи крадіжку і перелюб, сказало: До злодія не ставляться з презирством, якщо вкрав, щоб попоїсти, коли був голодний. (…) Хто перелюбствує, тому ума бракує. Сказано це не для виправдання грабіжника і не для звільнення його від провини. Але порівняння крадіжки з перелюбом (що є найгіршим з усього), показує, що навіть крадіжка є не такою грубою і обтяжливою, тим більше, якщо вона є наслідком зубожіння.
св. Ісидор Пелусіотський
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪️Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪️Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com